این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۳-۸۴
عنوان فارسی
عناصر نمادین در معماری خانقاههای ایران از سده هفتم هجری تاکنون
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با گردآوری داده های میدانی از بناهای خانقاهی و آرامگاهی متصوفه، مستحسنات تاریخی خانقاه نشینی و طبقه بندی نمادپردازیهای آنها از دیدگاه سنت گرایی دینی، در پی تعریف هنر خانقاهی از سده هفتم هجری قمری تا دوران معاصر و همچنین توصیف هنر خاص معماری خانقاههایی است که منبع تأثیر آن، اندیشههای ناب عرفانی و صوفیانه بوده است. با بررسی و طبقهبندی تاریخی و گونهبندی عناصر نمادین مشاهده شده و نیز با معیار قرار دادن نوع سنجش سنت گرایی دینی، گونه خاصی از معماری خانقاهی در مجموع بناهای گزارش شده یافت میشود که تا به حال از آن یاد نشده است و تأثیر مستقیم مبانی نظری و عملی عرفان و تصوف بر آن مشهود است. همچنین با تمایز این سبک در معماری اسلامی میتوان نفوذ آن بر معماری سایر ابنیه اسلامی نظیر مدرسه و مسجد را نیز تعریف کرد. در مجموع بر اساس دادههای میدانی گردآوری شده در این تحقیق، بیشترین بازتابهای عناصر نمادین در حوزه معماری خانقاه مرتبط با رنگپردازی، استفاده نمادین از عدد و اندیشههای عرفانی است که به صورتی معنادار در بافت و ساختار خانقاهها مشهود است و تاریخ تحولات تصوف در بسامد و تعیین گونههای این کاربردهای نمادین، دخیل بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانقاه، سنت گرایی دینی، مستحسنات صوفیه، هنر قدسی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Human Being and the God in Ruysbroeckâs Ideas
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, the concepts of God, human being, and the relationship between them in the works and views of Jan Van Ruusbroeck, the great theosophist of the Catholic Church in Middle Ages, are examined in an analytical manner. Despite the belief in simplicity of the soul, Ruysbroeck also considers some of its strengths. According to him, human being is created based on the image of and similarity to God, and God has put a spiritual and eternal truth in human. In his anthropology, Ruysbroeck attempts to offer a practical way to retrieve the humans’ similarity to the God. In his theology, although he describes the essence of God with negative terms like ‘wild desert’ and ‘abysmal darkness’, he emphasizes that the Divine nature in the stage of Trinity is personal. Hence, the establishment of a relationship between the human and the God is possible. As Ruysbroeck believes, the initiator of this relationship is God, and the seven gifts of the Holy Spirit and Divine and human aspect of Christ play a crucial role in this regard. This relationship has different degrees; more specifically, the relationship through the active works and rituals of man is the first stage while the immediate ::union:: with God in the contemplative life is the final one. The result of this relationship is not the disappearance of the distinction between the Creator and the creature but unity in love. These stages are linearly related, so even after the immediate ::union:: with God, the human must observe the Shari‛a laws.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خانقاه, سنت گرایی دینی, مستحسنات صوفیه, هنر قدسی
نویسندگان مقاله
حامدرضا کریمی ملایر |
ناصر گذشته |
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113149_a6d1928a4724334454c753a9a611121f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات