این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۰
عنوان فارسی
کثرتگرایی دینی در کتاب الانسان الکامل عزیزالدین نسفی
چکیده فارسی مقاله
نظریه کثرتگرایی دینی در تفکر غربی با وجود اینکه سابقه چندانی ندارد؛ از تأثیر و گسترش آن در اندیشه دینی در جوامع مختلف نمیتوان غافل شد. زمینههای پذیرش این نظریه در فرهنگ ایرانی- اسلامی، با توجه به میراث عرفانی- اسلامی و ظرفیتهای روادارانه موجود در آن فراهم شده است. تسامح و تساهل در آثار عرفانی چنان گسترده و فراگیر است که تا مرز کثرتگرایی به معنای امروزی آن پیش میرود. در این مقاله، پس از معرفی مختصر آراء جان هیک که به طبقهبندی و بسط این نظریه اقدام کرده است، به بررسی پارهای مضامین کثرتگرایانه در میراث عرفانی- اسلامی پرداخته شده است، و در پی آن، آراء کثرتگرایانه عزیزالدین نسفی در کتاب الانسان الکامل مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل آراء نسفی این باور را تقویت میکند که مبانی معرفتشناختی نسفی بر مبانی هستیشناختی او استوار است. وی با تفکیک حقیقت بودین از حقیقت نمودین، قائل به وحدت درونی در ورای کثرت آشکار هستی است. نسفی این وحدت باطنی را به کل شئونات هستی تعمیم میدهد و علت اصلی اختلافات را توجه کردن به کثرت ظاهری و متوقف شدن در آن میداند. این مقاله با ذکر شواهدی از کتاب الانسان الکامل درباره مسائلی چون برابری افراد، اختلاف مذاهب، کثرت راههای رسیدن به خدا و مانند اینها در پی مشخص کردن نسبت آن با کثرتگرایی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کثرتگرایی دینی، عزیزالدین نسفی، کتاب الانسان الکامل، جان هیک،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کثرتگرایی دینی, عزیزالدین نسفی, کتاب الانسان الکامل, جان هیک
نویسندگان مقاله
ایمان زرگران |
غلامحسین غلامحسین زاده |
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113143_b75e0a76f874eface3d3ebc94487e63d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات