این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۴۶
عنوان فارسی
نقد و تحلیل گفتمان نقشبندیه در غزل جامی بر اساس نظریه زبانشناختی فرکلاف و هلیدی
چکیده فارسی مقاله
عصر تیموریان یکی از ادوار مهم در تاریخ تصوف به شمار میرود. مهمترین ویژگی تصوف این عهد که آن را از سایر ادوار تصوف متمایز ساخته «حرکت آن بهسوی قدرت سیاسی» است که در ارتباط با سلاطین تیموری و پرنفوذترین فرقه صوفیه در این عهد یعنی «طریقت نقشبندیه» تبلور یافته است. پژوهش حاضر سعی دارد با بهرهگیری از روش تحلیل انتقادی گفتمان نورمن فرکلاف و تکیه بر آراء مایکل هلیدی در حوزه دستور نقشگرا، به بررسی جایگاه تصوف طریقت نقشبندیه در گفتمان غزلیات جامی بپردازد. در منظومههای سهگانه جامی شاهد گفتمانهای مختلفی در قالب شعری غزل هستیم که در این میان، گفتمان غزل قلندرانه، ناصحانه و مدحی مهمترین بسترهای تبلور ایدئولوژی طریقت نقشبندیه به شمار میروند. در میان اصول چندگانه صوفیان نقشبندیه، «خلوت در انجمن» و «سفر اندر وطن» بیش از سایر اصول مورد توجه جامی بوده است. فرایندهای مادی و رابطهای و شیوه نامدهی مشارکین گفتمان، ابزار اصلی جامی در زمینه تبلور «جهانبینی طریقت نقشبندیه» در گفتمان غزل هستند. تحلیل گفتمان غزلیات با توجه به روش تحلیل نورمن فرکلاف، در سه سطح «توصیف، تفسیر و تبیین» صورت گرفته است. از میان فرانقشهای سهگانه زبان نیز «فرانقش اندیشگانی» مدّنظر قرار داده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصوف، طریقت نقشبندیه، تحلیل انتقادی گفتمان، جامی، غزل،
عنوان انگلیسی
Critical Discourse Analysis of Naqshbandyyeh in JÄmiâs Sonnets based on Norman Faircoloughâs and Michael Hallidayâs Linguistic Theories
چکیده انگلیسی مقاله
Teymourid’s era was one of the most important periods in the history of Sufism. The most significant feature which differentiates this period from other eras is “its movement towards political power” which has been reflected in the relation of the kings to the sheikhs of Naqshbandyyeh, the most influential mystic sect. The present study is an attempt to analyze the position of Sufism of Naqshbandyyeh in Jami’s sonnets discourse using Norman Fairclough’s CDA and Michael Halliday’s functionalism.In Jami’s triple collection of poems, various discourses in the form of sonnet could be observed among which nasehaneh (advisable), qalandarāneh and Mahdi (Eulogic) sonnet discourses are the most important grounds in which Naghshbandieh’s ideologies are reflected. Among multi-dimensional principles of Naqshbandieh, khalvat dar anjoman (Solitude among the community) and safar andar vatan (Journey along the country) have been more to the interest of Jāmi. Sonnet discourse analysis, using Fairclough’s method, has been undertaken at 3 levels of description, interpretation, and explanation and ideational meta-function has been adopted from Halliday’s meta-functions. Also, material process, relational process, and naming the discourse interlocutors are the main tools for representing “Naqshbandyyeh’s ideology” by Jāmi.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تصوف, طریقت نقشبندیه, تحلیل انتقادی گفتمان, جامی, غزل
نویسندگان مقاله
نسرین فقیه ملک مرزبان |
فرشته میلادی |
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113094_d0236733770fa82111d1bf9ddcbe7a8f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات