این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۹۸-۱۱۸
عنوان فارسی
تقابل مرگ و زندگی در مثنوی
چکیده فارسی مقاله
مثنوی مجموعه نسبتاً متنوعی از تقابلهاست که در این میان تقابل دو جهان یکی از مهمترین بنیانهای فکری شاعر را تشکیل میدهد. در منظومه فکری مولوی پیوسته سیطره جهان غیب بر عالم شهادت محسوس است و بحث رجعت یکی از مهمترین بنیانهای فکری شاعر است که با عناوین مختلف آدمی را به جانب جهان غیب رهنمون است. ما در این اثر با معانی گوناگونی از مرگ مواجهیم که هر چند همگی آدمی را به سوی جهان آن سری دعوت میکند، اما هر کدام از دیگری متمایز است. این مفاهیم عبارتاند از: مرگ طبیعی، مرگ تبدیلی، مرگ مصلحتی، شهادت که در این میان، شاعر بیش از همه به مرگ تبدیلی پرداخته است. مولانا در اقناع مخاطبان خویش درباره جهان غیب، بیش از دیگر تمهیدات ادبی، از تمثیل بهره برده است؛ زیرا هنگامی که وی میخواهد از جهانی سخن بگوید که هیچ مرز و صورتی ندارد، به ناچار از ابزاری بهره میگیرد که در جهان صورت قابل درک باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رجعت، مرگ طبیعی، مرگ تبدیلی، مرگ مصلحتی، شهادت، تمثیل،
عنوان انگلیسی
The Opposition of Life and Death in Mathnavi
چکیده انگلیسی مقاله
Mathnavi is a collection of relatively varied contrasts wherein the opposition of the two worlds constitutes one of the most important foundations of the poet’s thought. In the constellation of Molavi’s thoughts, the dominance of the Unseen world over the Visible world is constantly palpable. The discussion of ‘return’ is one of the foundations of his thought, leading us toward the Unseen world under the disguise of different terms. In this article, we encounter various meanings of death. These meanings, though leading us to the next world are different from one another. They are: transitional death, natural death, advisable death and martyrdom, among which Molana deals with the first one more than the others. In order to content his readers regarding the Unseen world, Molana has taken resort to allegory, because when he speaks of a world for which there is no boundary and form, he inevitably makes use of something perceivable in the world of form.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رجعت, مرگ طبیعی, مرگ تبدیلی, مرگ مصلحتی, شهادت, تمثیل
نویسندگان مقاله
تهمینه عطایی |
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113014_a3fd31c57670627c36cc5e36560d597b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات