این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۲، شماره ۲۱۸، صفحات ۴۰-۵۲

عنوان فارسی روانسنجی پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری الکترونیک در عصر حاضر، لازم است ابزاری مناسب جهت بررسی میزان پذیرش یادگیری الکترونیک و پیامدهای آن وجود داشته باشد. بنابراین مطالعه حاضر به منظور ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری در دانشجویان انجام شد. مواد و روش‌ها: دراین مطالعه روش شناختی و مقطعی از ماه فروردین تا خرداد سال 1401، 410 نفر از دانشجویان  مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد واحد الکترونیک تهران، پرسشنامه 46 گویه‌ای پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری را تکمیل نمودند. روایی صوری، محتوایی، سازه، همگرا و واگرای پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری، ارزیابی شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و مک دونالد امگا به‌دست آمد. ساختار پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری به کمک تحلیل عامل بررسی شد. یافته‌ها: براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، هفت عامل پیامدهای یادگیری، محتوا و طراحی دوره، زیرساخت، مدرس، تبحر دانشجو در استفاده از کامپیوتر، پشتیبانی دانشگاه و قابلیت دسترسی، استخراج شد. شاخص‌های برازندگی مدل، پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری را در دانشجویان تأیید کرد (0/825=PCFI، 0/747=PNFI، 1/714=CMIN/DF، 0/050=RMSEA، 0/831=AGFI، 0/925IFI=). روایی همگرا و واگرای پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری و همین‌طور ثبات درونی و پایایی پرسشنامه مناسب (> 0/7) تأیید شد. استنتاج: پرسشنامه هفت عاملی پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری از روایی و پایایی مناسبی در دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد الکترونیک تهران برخوردار است. با توجه به ویژگی‌های مناسب روانسنجی، این ابزار می‌تواند در مطالعات بعدی که به منظور ارزیابی پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری این جمعیت طراحی می‌شود، به‌کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پذیرش، پیامد یادگیری، یادگیری الکترونیک، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Psychometrics of E-learning Acceptance and Learning Outcomes Questionnaire in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Electronic learning (e-learning) is highly important nowadays, so, it is necessary to have a suitable tool to check its level of acceptance and outcomes. The present study aimed to evaluate e-learning acceptance and learning outcomes in university students. Materials and methods: A methodological cross-sectional study was performed in 410 undergraduate students at Mazandaran University of Medical Sciences and Tehran Azad University, Electronics Branch in April-June 2022. The participants completed the 46-item questionnaire about the acceptance of e-learning and the outcomes of learning. The face validity, content validity, and construct validity (convergent and divergent validity) of the questionnaire were evaluated. The reliability was measured using Cronbach's alpha, theta, and McDonald omega coefficients. The construct structure of the questionnaire was analyzed using factor analysis. Results: Based on the results of exploratory factor analysis, seven factors were extracted: learning outcomes, course content and design, infrastructures, the instructor, student computer competency, supports provided by the university, and easy access to electronic facilities. The fit indices of the model confirmed the two-level structure of e-learning acceptance and learning outcomes in the students (PCFI=0.825, PNFI=0.747, CMIN/DF=1.714, RMSEA=0.050, AGFI=0.831, IFI=0.925). The questionnaire's convergent validity and divergent validity, and also the internal consistency and reliability (<0.7) were confirmed. Conclusion: The present study revealed that the acceptance of e-learning and learning outcomes questionnaire had good validity and reliability in a selected population of undergraduate students. Due to the suitable psychometric properties of the tool, it can be used in future studies that evaluate the acceptance of the e-learning and learning outcomes in this population.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله acceptance, learning outcomes, e-learning, psychometrics, validity, reliability

نویسندگان مقاله سیدحمید شریف نیا | Hamid Sharif Nia
Associate Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran . Associate Professor, Department of Nursing, Amol Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. دانشیار،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

زینب ربانی | Zeinab Rabbani
PhD in Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Electronic Branch, Tehran, Iran
دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران

تکتم سادات کلانترنیا | Toktam Sadat Kalantarnia
MSc in Psychometrics, Student and Cultural Unit of the Agricultural Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روانسنجی، واحد دانشجویی و فرهنگی پردیس کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

نسیم قهرانی | Nassim Ghahrani
PhD in Higher Education, Education Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکترای آموزش عالی (برنامه‌ریزی توسعه)، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-15816-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات