این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی، اجرای و ارزشیابی آزمون در عرصه عینی ساختارمند(آسفی) جهت سنجش توانمندی های دانشجویان کارشناسی بهداشت محیط در پایان دوره تحصیلی: یک مطالعه اقدام پژوهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزشیابی جزء لاینفک برنامه­های آموزشی محسوب می­شود و بی‌تردید جهت ارزشیابی مناسب، دانشجویان باید در شرایط شبیه­سازی شده محیط کار آینده ارزیابی شوند. هدف از این پژوهش طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون در عرصه ساختارمند عینی جهت سنجش توانمندی­های عملی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت یاسوج در سال 1400- 1399 می­باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه اقدام پژوهی دانشجویان سال آخر کارشناسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و علوم تغذیه یاسوج در سال 1400 موردبررسی قرار گرفتند. ابزار موردبررسی چک‌لیست‌هایی در یازده ایستگاه مختلف بودند که بر اساس برنامه آموزشی دوره مربوطه تهیه و توسط پانل خبرگان روایی محتوایی آن مورد بررسی قرار گرفت. مهارت دانشجویان در هر ایستگاه توسط ارزیاب و با استفاده از چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان دانشجویان فرم ارزشیابی از آزمون را تکمیل کردند. داده‌ها پس از جمع­آوری وارد نرم‌افزار SPSS20  شد و جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون­های تی­تست، من­ویتنی و همبستگی استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد میانگین نمره ایستگاه­ها  در سطحی بیشتر از متوسط است (63.54) و دانشجویان در 9 ایستگاه، نمره بالاتر از 50 درصد را کسب کرده­اند که نشان دهنده این است که ایستگاه­های انتخاب شده می­تواند معیار مناسبی برای ارزیابی مهارت­های عملی باشد و آزمون آسفی نیز جایگزینی مناسب برای آزمون­های کتبی و شفاهی در پایان ترم­های تحصیلی باشد. نمره پایین دو ایستگاه کمتر از 50 درصد بود و دلیل آن، مجازی بودن دانشگاه­ها در زمان اپیدمی کووید-19 و عدم امکان انجام مهارت­های لازم به صورت کافی توسط دانشجویان در دوره تحصیل بوده است. ایستگاه­هایی با میانگین نمره بیش از 70 درصد نشان از تسلط دانشجویان در مهارت­هایی است که در آزمایشگاه­ها و مراکز بهداشتی-درمانی فرا گرفته اند. میزان رضایت دانشجویان از آزمون نیز 77.94 بوده است نتیجه ­گیری: با توجه به میزان رضایت دانشجویان می­توان گفت این آزمون، روش مناسب و دانشجوپسند برای ارزیابی است و استفاده از آن برای دوره‌های مختلف مناسب است. با توجه به میانگین امتیازها که از متوسط بالاتر است، بازنگری در شیوه­های ارزشیابی در بخش­های عملی ضروری به نظر می­رسد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون در عرصه ساختارمند عینی، آسفی، مهندسی بهداشت محیط، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Design, implementation and evaluation of end-of-course skills of undergraduate students in environmental health engineering using Objective Structured in field Examination (OSFE): An action research study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation is an integral part of educational programs and Undoubtedly, for conducting appropriate evaluation Students should be evaluated in simulated conditions of the future workplace. The purpose of this study is to design, implement and evaluate an objective structured practical test to assess the practical capabilities of environmental health engineering students at Yasuj college of Health in 1399-1400. Materials and Methods: In this action research study, 18 final year undergraduate students of Environmental Health Engineering of Yasuj School of Health and Nutrition Sciences in1400 were studied. The study instruments were checklists from eleven different stations, which were prepared based on the training program of the relevant course and Its content validity was examined by a panel of experts. Students' skills were evaluated in each station by the evaluator using a checklist. At the end, students completed the test evaluation form After collecting the data, it was entered into SPSS20 software and t-test, Mann-Whitney and correlation tests were used to analyze the data. Results: The results showed that the average score of stations is more than 50% (63.54). students in 9 stations have a score above 50%, which shows that the selected stations can be a suitable criterion for evaluating practical skills and OSFE exam is a suitable alternative to written and oral tests at the end of the semester. The score of two stations was less than 50% and This was due to the virtual nature of universities during the COVID-19 epidemic and it was not possible for the students to perform the necessary skills sufficiently during the study period. Stations with an average score of more than 70% indicate the mastery of students in the skills they have learned in laboratories and health-treatment centers. The level of students' satisfaction with the test was also 77.94%. Conclusion: According to the level of student satisfaction (77.94), it can be said that this exam is a suitable and student-friendly method for assessment and its use is suitable for different courses. Given the average scores that are above average, it seems necessary to review the evaluation methods in the practical sections.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Objective structured in field exam, objective structured clinical exam, OSCE, OSFE environmental health engineering, evaluation

نویسندگان مقاله جواد هارونی | Javad Harooni
Health School
دانشکده بهداشت

فاضل زینت مطلق | Fazel Zinatmotlagh
Health School
دانشکده بهداشت

طاهره احمد زاده | Tahereh Ahmadzadeh
Health School
دانشکده بهداشت

نرگس روستایی | Narges Roustaei
Health School
دانشکده بهداشت

قاسم حسنی | Ghassem Hassani
Health School
دانشکده بهداشت


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-215-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات