این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱۱، شماره ۴۵، صفحات ۳۷-۵۰

عنوان فارسی چگونگی بازتعریف کمال الملک در مجله هنر و مردم دهه ۴۰ و ۵۰ و نسبت آن با جریان مدرنیزاسیون
چکیده فارسی مقاله تأثیر کمال‌الملک بر هنر معاصر ایران، امروزه امری بدیهی قلمداد می‌شود. این تأثیر شروعی بر تغییر پارادایم‌های حاکم بر نقاشی ایرانی بود. علی‌رغم جایگاه تأثیرگذار کمال‌الملک، بحث درباره این تأثیر و جایگاه او همیشه یکسان نبوده و شاید بتوان گفت کمتر هنرمندی در هنر معاصر ایران این میزان تفاوت در ارزیابی را از سر گذرانده است. مجله «هنر و مردم» به‌عنوان یکی از نشریات پیش‌گام هنری ایران، با ساختاری دولتی و متأثر از شتاب‌زدگی ناگزیر مدرنیزاسیون در دهه 40و50، یکی از نخستین نمونه‌هایی است که به معرفی کمال‌الملک پرداخته است. در این متون به فراخور زمانه تعاریف متغیری از کمال‌الملک ارائه شده است. این پژوهش بر آن است تا با تحلیل چگونگی معرفی کمال‌الملک در مجله «هنر و مردم»، نسبت این معرفی را با تحولات نوگرایی مشخص نماید. ازاین‌رو که هدف بنیادی پژوهش، در راستای تحولات تاریخی زمانه مدنظر حاصل می‌شود، پژوهش پیشرو از روش تاریخی ـ تحلیلی با اتکا به کتب و مقالات با موضوع تاریخ معاصر ایران و آرشیو مجله، گردآوری شده است. نتایج نشان می‌دهد که معرفی کمال‌الملک در مقالات نشریه را می‌توان در سه گروه طبقه‌بندی کرد: 1. شگفتی‌آفرین بودن آثار از جهت واقع‌نمایی و شباهت به‌عکس، اما با برخی کمبودهای فنی، 2. آثار در حد کپی بوده و ضرورت روز جامعه مدرن توجه به هنرهای روز غرب است، 3. کمال‌الملک به تاریخ پیوسته و در زمان خود تحول آفریده که این تحول متناسب با شرایط روزگار او بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمال‌الملک، محمد غفاری، نوگرایی، مدرنیزاسیون ایران، مجله هنر و مردم

عنوان انگلیسی How to Redefine Kamal-ol-Molk in Honar-va-Mardom Magazine of the 40s and 50s and its Relationship with the Modernization Process of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The influence of Kamal-ol-Molk on Iranian contemporary art is taken for granted. This effect was the beginning of changing the paradigms governing Persian painting. But despite the influential position of Kamal-ol-Molk, the discussion about this influence and position has not always been the same, and perhaps it can be said that few artists in contemporary Iranian art have experienced such a difference in evaluation. Honar-va-Mardom magazine, as one of Iran's pioneering artistic publications, with a governmental structure and affected by the inevitable acceleration of modernization of Iran in the 40s and 50s, (equivalent to the 60s and 70s AD) is one of the first examples that introduced Kamal-ol-Molk. In these texts, different definitions of Kamal-ol-Molk have been presented. The purpose of this research is to analyze how Kamal-ol-Molk was introduced in the Honar-va-Mardom magazine and determine the relationship between this introduction and the developments of Iranian modernism. Since the purpose of this research is fundamental and it is done by examining the historical developments of the decades in question, the historical-analytical method was used. Data from books and articles on contemporary Iranian history and magazine archives have been used. The results show that the introduction of Kamal-ol-Molk in the publications can be classified into three groups: 1- The paintings are amazing in terms of Realism and resemblance to photographs, but with some technical problems. 2- The works are limited to copies and the necessity of modern society is to pay attention to the contemporary arts of Europe and America. 3- Kamal-ol-Molk joined history and created change in his time, which was due to the conditions of his time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Kamal-ol-Molk, Mohammad Ghaffari, Iranian modernism, Modernization of Iran, Honar-va-Mardom Magazine

نویسندگان مقاله علی‌اکبر جهانگرد | Aliakbar Jahangard


محبوبه شیخی | Mahboobe Sheykhi



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-323&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات