این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۶-۴۲

عنوان فارسی طراحی زیست‌بوم کسب و کار صنایع فرهنگی در ایران؛ از شخصیت‌سازی تا بازارسازی
چکیده فارسی مقاله علیرغم ظرفیت بالای فرهنگی و اقتصادی صنعت انیمیشن و بازارسازی فرهنگی، این صنایع در کشور ما مورد غفلت واقع شده است. بطوری که فعالان این حوزه‌ها نیز همواره با چالش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه بوده‌اند. در این پژوهش، طراحی زیست‌بوم کسب و کار صنایع فرهنگی بعنوان سیاستی برای حل مسائل صنعت پویانمایی کشور و به تبع آن بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی آن مدنظر بوده است. در این پژوهشِ کیفی با راهبرد تحلیل مضمون و با مصاحبه با خبرگان حوزه‌های مرتبط، زیست‌بوم مذکور با تأکید بر انیمیشن و سه صنعت منتخب جهت بازارسازی(نوشت‌افزار، پوشاک و اسباب‌بازی) احصا شد. در مدل نهایی، نهادهای زیست‌بوم به «نهادهای پشتیبان و تسهیل‌گر» و «نهادهای عملیاتی» تقسیم شدند. در پایان نیز علاوه بر توصیه به دولت برای تقویت نظام صنفی، ایفای نقش تسهیل‌گری و کاهش مستمر حضور در بخش‌های عملیاتی، ایجاد نهادهای مختلفی برای تکمیل زیست‌بوم و عملکرد بهینه آن پیشنهاد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صنایع فرهنگی،زیست‌بوم کسب و کار،پویانمایی،شخصیت‌سازی،بازارسازی،

عنوان انگلیسی Designing the Business Ecosystem of Cultural Industries in Iran (From Characterization to Merchandising)
چکیده انگلیسی مقاله Despite the high cultural and economic capacity of the animation industry and merchandizing,these industries have been neglected in our country.So that the activists in these areas have always faced many challenges and problems. In this study,the business ecosystem design of cultural industries (from characterization to merchandizing)has been considered as a policy to solve the problems of the country's animation industry and,consequently,to exploit its cultural and economic capacities. In this qualitative research with the thematic analysis strategy and by interviewing 23 experts in related fields,the mentioned ecosystem was counted with emphasis on animation industry and three selected industries for merchandizing(Stationery,clothing and toys).In the final model,ecosystem institutions were divided into "supporting and facilitating institutions" and "operational institutions". In the end,in addition to advising the government to strengthen the :union: system,play the role of facilitator and continuously reduce the presence in the operational sectors,the creation of various institutions to complete the ecosystem and its optimal performance was proposed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله صنایع فرهنگی,زیست‌بوم کسب و کار,پویانمایی,شخصیت‌سازی,بازارسازی

نویسندگان مقاله ابراهیم کتابی |
دکتری خط‌مشی‌گذاری عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

علی حمیدی‌زاده |
استادیار مدیریت دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

سید مجتبی امامی |
استادیار مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران

مهدی ایزدخواه |
دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

سیدمحمدحسین هاشمیان |
دانشیار مدیریت دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jppolicy.ut.ac.ir/article_91400_09081e80fed54ee7ebee7a576c7cb6bb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات