این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
سیاستگذاری عمومی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۴۷-۱۵۴
عنوان فارسی
«دولت خدمتگزار»؛ بحثی آغازین در سیاستگذاری صنعت خودرو در جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
صنعت خودرو در ایران که عمری بازگشتپذیر به پیش از انقلاب 1357 دارد، اکنون بخشی پرابلماتیک از اقتصاد کشور شده است. این عرصه که در انحصار دولت و مقررات دولتی است، موجد تولید کالاهایی گشته گران، نابهرهمند از جدیدترین فناوریها، ناامن، غیرقابل رقابت با نمونههای خارجی، آلودهساز محیطزیست، پر مصرف در انرژی و بنابراین آسیبزننده به منابع انرژی کشور و ... با این حال، چشمانداز تغییر در این بخش دیده نمیشود و سیاستگذار مایل به ادامه وضع ناکارآمد موجود است. چنانچه منطق وجودی دولت خدمت به شهروندان باشد که باید چنین باشد، به نظر، شهروندان از اقدامات دولت در این حوزه در نارضایتی هستند و البته نارضایتی برای هر دولتی به انحاء گوناگون معضلآفرین خواهد بود. ما در این مقاله برآنیم تا بدو سخنی در این باب داشته باشیم، از ابعاد مساله، چه این حوزه را مسالهدار میدانیم، پرده برداریم و سپس بحثی در باب رهیافتی نو در مطالعات سیاستگذاری یا اقدام عمومی داشته باشیم که میتواند راهنمایی برای مطالعات در این زمینه و زمینههای مشابه باشد. این رهیافت، رهیافت جامعهشناسی-تاریخ است، رهیافتی در تمایز آشکار با جامعهشناسی تاریخی و بنایافته در فرانسه از دهه 1990 بدین سو.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاستگذاری عمومی،صنعت خودرو در ایران،رهیافت جامعهشناسی-تاریخ،
عنوان انگلیسی
Government and Automobile Industry in Postrevolutionary Iran. An Introduction
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to analyze the Iranian automobile industry from the perspective of public policy studies. This industry came under the domination of the public sector following the Iranian Revolution of 1979. It is also an industry that does not obtain the satisfaction of Iranian consumers for various reasons: high prices, low quality, insecurity, etc. However, the government does not want this monopoly to be broken. The socio-history approach to public action, we believe, will help us to propose an appropriate framework of study for this case. Therefore, we discuss the outlines of this approach and show its usefulness for this kind of study. This work has an introductory value and developments will be elaborated in future articles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیاستگذاری عمومی,صنعت خودرو در ایران,رهیافت جامعهشناسی-تاریخ
نویسندگان مقاله
مجید وحید |
استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_91409_c7bff3cc3e86b571bd43482da694e106.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات