این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۵، شماره ۲، صفحات ۴۳۰-۴۱۳
عنوان فارسی
مبانی معاد جسمانی در اندیشه شیخ احمد احسایی (با تاکید بر شرح عرشیه و شرح مشاعر)
چکیده فارسی مقاله
در اندیشه شیخ احمد احسایی تمام مخلوقات، متقوّم به ماده و صورت هستند. ماده رکن اساسی موجود و سبب تشخص آن است؛ به گونهای که فقدان ماده، زوال موجود را به دنبال دارد. اگرچه عروض صورت بر ماده، ابهام آن را رفع میکند، اما در تحقّق خویش وابسته به ماده است. از نظر شیخ، علت اعاده ارواح و اجساد، واحد بوده و به حکم شرع و عقل، فنای مخلوقات محال است. پس معاد جسمانی با ماده و در فرآیند حرکت جوهری تحقق مییابد. این حرکت، لذاته از جانب شیء نیست و با مدد الهی حاصل میگردد. عالم هورقلیا در تبیین این بخش از دیدگاه شیخ که برای انسان دو جسد و دو جسم قائل است نقش مهمی ایفا میکند؛ زیرا علاوه بر اینکه هورقلیا واسطه دنیا و آخرت است، اجزاء اصلی جسد انسان نیز متعلق به این عالم میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ماده،صورت،جسم،معاد جسمانی،عالم هورقلیا،
عنوان انگلیسی
Sheikh Ahmad Ehsaei’s View on Physical Resurrection (with Emphasis on Sharh al-Arshiah and Sharh al-Mashaer)
چکیده انگلیسی مقاله
According to Sheikh Ahmad Ehsaei, all mundane creatures are composed of matter and form. The matter is the fundamental part of all physical beings and the cause of their individuation such that the lack of matter leads to their destruction. Although the occurrence of form on matter removes its ambiguity, it is dependent on matter in its realization. Sheikh argues that the cause of restoration of souls and bodies is the same, and, based on shariah and reason, full evanescence of creatures is impossible. Therefore, physical resurrection is realized with matter and in the process of substantial movement. This movement does not arise from the essence of an object; instead, it is achieved through God's agency. The world of hurqalya plays an essential role in explaining the Sheikh's point of view, who considers man to have two bodies and two corpses. In addition, hurqalya is the intermediate between this world and the hereafter. Sheikh, furthermore, assumes the main components of the human body belong to this mundane world.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ماده,صورت,جسم,معاد جسمانی,عالم هورقلیا
نویسندگان مقاله
ناهید قهرماندوست |
دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران؛
محمد مهدی مشکاتی |
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
مهدی گنجور |
دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران؛
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_89236_542e5930e4f0e10fb6b79444b9efe9c7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات