این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۵، شماره ۲، صفحات ۵۱۰-۴۸۹
عنوان فارسی
اتّحاد عاقل و معقول در المبدأ والمعاد ابنسینا: تحلیل و تصحیح انتقادی متن
چکیده فارسی مقاله
ابنسینا در کتاب المبدأ والمعاد خود، اتّحاد عاقل و معقول را به صورت برهان بیان کرده است. این برهان بهطور اختصاصی در این کتاب مطرح شده است. بر پایه شواهد نسخهشناختی و مستندات تاریخی، انتساب این کتاب به ابنسینا مسلّم است. پس از سنجش نتایج این برهان با عبارات آثاری دیگر از ابنسینا مانند الشفاء، النجاه، الإشارات والتنبیهات و المباحَثات میتوان دریافت که ابنسینا اتّحاد عاقل و معقول را به معنایی متفاوت از آنچه فرفوریوس میانگاشته، پذیرفته است. این اتّحاد که در آثار ابنسینا از دو جنبه طبیعی و مابعدالطبیعی مطرح شده است دارای وجه اشتراک و اختلاف با اتّحاد مادّه و صورت است. در این مقاله (1) تصحیح انتقادی متن ارائه شده است؛ (2) برهان اتحاد عاقل و معقول بر اساس سنجش با دیگر آثار ابن سینا تبیین شده است؛ (3) محتوای دستنوشت المبدأ والمعاد در کتابخانه دانشگاه لیدن (شماره 1020a)، که حاوی متنی متفاوت از سایر دستنوشتها در خصوص این بحث است، تحلیل انتقادی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتّحاد عاقل و معقول،المبدأ والمعاد ابنسینا،اتّحاد مادّه و صورت،تصحیح انتقادی،دستنوشت 1020a کتابخانه دانشگاه لیدن،
عنوان انگلیسی
The :union: of the Knower and the Known in Ibn Sina's al-Mabda' wa l-Ma'ād:An Analysis and Critical Edition of the Text
چکیده انگلیسی مقاله
In his al-Mabda' wa l-Ma'ād, Ibn Sina demonstrated the :union: of the knower and the known. This demonstration is presented exclusively in this book. The authorship of this book is certain because of manuscript evidence and historical documents. As can be seen from comparison of the results of this demonstration with passages from further works of Ibn Sina such as al-Shifā, al-Najāt, al-Ishārāt wa l-Tanbihāt, and al-Mubāḥaṯāt, Ibn Sina accepted the :union: of the knower and the known differently from Porphyry. Ibn Sina's view on the :union: of matter and form shows similarities and differences with this one, which is illustrated in two natural and metaphysical perspectives in his works. This article presents three main points: (1) a critical edition of the text; (2) an explanation of the demonstration of the :union: of the knower and the known in comparison with other Ibn Sina texts; (3) a critical analysis of the Leiden University Library manuscript (No. 1020a) that contains a different text than other manuscripts about this topic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اتّحاد عاقل و معقول,المبدأ والمعاد ابنسینا,اتّحاد مادّه و صورت,تصحیح انتقادی,دستنوشت 1020a کتابخانه دانشگاه لیدن
نویسندگان مقاله
سید حامد هاشمی |
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، مؤسّسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران
محمّدجواد اسماعیلی |
استادیار گروه مطالعات ابنسینا، مؤسّسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران؛
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_89230_6cf4455efa92657da47e7ee3bd2cd6c9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات