این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۸
عنوان فارسی
بررسی کاربردپذیری ارگونومیک سامانه مدیریت امور آموزشی و مؤلفههای اثرگذار بر آن در یک دانشگاه از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کاربردپذیری معیاری است که نشاندهنده کاربردی بودن و استفاده آسان و راحت از یک محصول است. یک محصول کاربردپذیر باعث انجام صحیح و سریع یک وظیفه در کاربر میشود و همچنین از خطا و خستگی جلوگیری میکند. این پژوهش با هدف تعیین میزان کاربردپذیری ارگونومیک وبسایت سیستم مدیریت امور آموزشی دانشگاه علومپزشکی زنجان از دیدگاه دانشجویان در سالهای 1398 و 1399 انجام شده است. روش کار: این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد «سنجش میزان کاربردپذیری نرمافزارهای تحت وب درزمینۀ اتوماسیون فرآیندهای پژوهشی»، کاربردپذیری یکی از وبسایتهای سیستم مدیریت امور آموزشی را موردبررسی قرار داده است. این پرسشنامه از طریق Google Form طراحی و برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ارسال شد. درمجموع 404 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها در سطح اطمینان 0.05 با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: دادهها از 404 شرکتکننده نشان داد که از بین نُه عامل پرسشنامه، بیشترین مقدار میانه و دامنه بینچارکی بهترتیب برای سهولت کاربری (19 و 4)، سهولت یادگیری (18 و 4)، تواناییهای سامانه (13 و 3)، سودمندی سامانه (13 و 2)، رضایتمندی کاربر (10 و 2)، مدیریت خطاها (10 و 2)، صفحهنمایش (10 و 2)، اصطلاحات و اطلاعات سامانه (8 و 2) و شخصیسازی محیط کاربر (5/5 و 3) به دست آمده است. بیشتر عاملهای پرسشنامه برای متغیر سن دارای تفاوت معناداری نبود و گروههای سنی مختلف به اکثر عوامل، پاسخهای مشابهی داده بودند. در پاسخهای بیانشده به عاملهای سودمندی سامانه، سهولت یادگیری و صفحهنمایش بین دو جنس تفاوت معنیداری وجود داشت. در بررسی ارتباط بین مقطع تحصیلی با عاملهای پرسشنامه مشخص گردید که بهغیراز مدیریت خطاها و صفحهنمایش که تفاوت معناداری نداشتند، برای سایر عاملها تفاوت معنادار بود. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که در طراحی این سامانه، به سهولت کاربری و سهولت یادگیری توجه بیشتری شده است، درصورتیکه لازم است به همه عوامل مؤثر در کاربردپذیری توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کاربردپذیری، سامانه اینترنتی، امور آموزشی، دانشگاه
عنوان انگلیسی
A Survey on Ergonomic Usability of a Website of Educational Management System and an Examination of the Influential Factors of a University from Students’ Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Usability is a criterion that indicates a product's applicability and ease of use. A usable product allows the user to perform a task correctly and quickly, preventing errors and fatigue. The present study aimed to determine the ergonomic usability of the Zanjan University of Medical Sciences website of educational management system from the students' viewpoint in 2019 and 2020. Material and Methods: This cross-sectional study evaluated the usability of one of the websites for educational management systems using a standard questionnaire. The study examined the utility of web-based applications in the research processes automation field. The questionnaire was embedded in Google Forms and emailed to Zanjan University of Medical Sciences students, 404 of which returned. The data were analyzed with a 0.05 confidence level using SPSS software version 16. Results: The 404 participants' data showed that among the questionnaire nine factors, the highest and intermediate-range mean were for "Ease of Use" at 19 and 4 and for "Ease of Learning" at 18 and 4. Moreover, they were 13 and 3 for "System Capabilities," 13 and 2 for "System Usability," and 10 and 2 for "User Satisfaction." In addition, "Errors Management" received 10 and 2, "Display" 10 and 2, "System Terms and Information" 8 and 2, and "User Environment Personalization" 5.5 and 3 as their highest and intermediate-range mean, respectively. Most questionnaires did not differ significantly depending on the age variable, meaning that different age groups had similar answers to most factors. The two sexes showed a significant difference in the responses to the "Usefulness of the System," "Ease of Learning," and "Display." A significant difference for other factors was found in examining the relationship between educational level and the questionnaire factors. However, the "Error Management" and "Display" factors did not significantly differ, considering the educational levels. Conclusion: The results showed that more attention should be paid to ease of use and learning in re-designing this website. However, it is necessary to consider all factors affecting usability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Usability, Internet system, Educational affairs, University
نویسندگان مقاله
فاطمه کریمی اسد | Fatemeh Karimi Asad
Department of Occupational Health and Safety Engineering, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
شیرازه ارقامی | Shirazeh Arghami
Department of Occupational Health and Safety Engineering, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-137&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
ارگونومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات