این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۱، شماره ۱۲، صفحات ۱۲۲۹-۱۲۴۸

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفه‌پذیری ذهنی در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عاطفه­ پذیری ذهنی یک دیدگاه نوین در زمینه­ تنظیم هیجانی است. این دیدگاه جنبه جدیدی را در حوزه تنظیم هیجانی وارد نموده است. هدف این مطالعه بررسی ویژگی­های روان ­سنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفه­ پذیری ذهنی در دانشجویان بود. مواد و روش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و تحلیل عاملی است. جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان دانشگاه­ های دولتی شهر تهران بودند که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله­ ای انتخاب ­گردیدند (سال تحصیلی 1400-1399). حجم نمونه شامل 500 شرکت ­کننده بود که 492 نفر وارد تحلیل شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه نیز پرسش­نامه تنظیم هیجان (Emotion regulation questionnaire; ERQ)، پرسش­نامه­ مهارت­های تنظیم هیجان (Emotion regulation skills questionnaire; ERSQ)، مقیاس کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (Difficulties in emotion regulation scale; DERS-16)، پرسش­نامه سبک عاطفی (Affective style questionnaire; ASQ)، فهرست علائم (Symptom checklist; SCL-25) و مقیاس عاطفه ­پذیری ذهنی (Mentalized affectivity scale; MAS) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی، هم­چنین روش پایایی آلفای کرونباخ و روایی ملاک استفاده شد. یافته‌ها: یافته ­ها نشان داد که این مقیاس از ویژگی­ های روان­ سنجی مطلوبی برخوردار است. بررسی­ تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، الگوی سه مؤلفه­ای این مقیاس را تأیید کرد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 91/0 و برای سه مؤلفه شناسایی، پردازش و ابرازگری به ترتیب 91/0، 85/0، و 64/0 به دست آمد. نتیجه­گیری: با توجه به ویژگی­ های مطلوب روان­سنجی مقیاس عاطفه­پذیری ذهنی، این مقیاس می ­تواند در مطالعات روان‌شناختی، با تمرکز بر جامعه دانشجویی مورد استفاده پژوهش گران قرار بگیرد. در کاربرد این ابزار برای جوامع آماری دیگر، رعایت احتیاط ضروری به نظر می­ رسد. واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، عاطفه ­پذیری ذهنی، ویژگی ­های روان­ سنجی  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، عاطفه­ پذیری ذهنی، ویژگی­ های روان­ سنجی

عنوان انگلیسی Investigating the Psychometric Properties of the Persian Version of the Mentalized Affectivity Scale in Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Mental affectivity is a new perspective on emotion regulation. This view has introduced a new aspect in emotional regulation. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Mentalized Affectivity Scale in university students. Materials and Methods: The research method is cross-sectional and factor analysis. Its statistical population was all the students of public universities in Tehran City who were selected in a random multi-stage cluster method (academic year 2020-2021). The sample size included 500 participants, out of which 492 people were included in the analysis. Following tools were used in this study: Emotion Regulation Questionnaire (ERQ), Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Affective Style Questionnaire (ASQ), Symptom Checklist-25 (SCL), and the Mentalized Affectivity Scale (MAS). In order to analyze the data, confirmatory and exploratory factor analysis, as well as Cronbach's alpha reliability and criterion validity methods were used. Results: The results showed that this scale has desirable psychometric properties. Exploratory and confirmatory factor analysis confirmed the three-component model of this scale. Cronbach's alpha coefficient was 0.91 for the whole scale, and 0.91, 0.85, and 0.64 for the three components of identification, processing, and expression, respectively. Conclusion: Considering the desirable psychometric properties of the Mentalized Affectivity Scale, this scale can be used by researchers in psychological studies, focusing on the student community. It seems necessary to observe caution in using these instruments for other statistical communities. Key words: Emotion regulation, Mentalized affectivity, Psychometric properties                                                                 Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: This study is approved by the Ethics Committee of Iran University of Medical Sciences (IR.IUMS.REC.1398.1095). How to cite this article: Lotfi Mozhgan, Sharifi Fard Sayed Ali, Amini Mahdi, Zolgharnein Maryam. Investigating the Psychometric Properties of the Persian Version of the Mentalized Affectivity Scale in Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 21 (12): 1229-48. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation, Mentalized affectivity, Psychometric properties

نویسندگان مقاله مژگان لطفی | Mozhgan Lotfi
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران

سید علی شریفی فرد | Sayed Ali Sharifi Fard
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

مهدی امینی | Mahdi Amini
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران

مریم ذوالقرنین | Maryam Zolgharnein
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5983-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات