این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زبان شناسی و گویش‌های خراسان، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۴۷-۲۷۶

عنوان فارسی شیوه انتخاب نام مشاغل در شهر سنندج از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی- شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش دست‌یابی به ماهیت و تحول «نام‌گذاری مشاغل » شهر سنندج در سده‌ی اخیر است. به دلیل بعد شناختی و اجتماعی هدف موردنظر، این بررسی با استفاده از چارچوب زبان‌شناسی اجتماعی- شناختی و در حوزه مشاغل انجام گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل محتوا است و روش و ابزار گردآوری اطلاعات هم مشاهده و اسنادی است. جامعه آماری مورد پژوهش هم کلیه مشاغل با احتساب 3711 مورد است. طبق نتایج این پژوهش، در نام‌گذاری مشاغل به‌عنوان فراحوزه غیررسمی عامل اجتماعی نام‌گذاری، صاحبان مشاغل هستند و بر اساس تاثیراتی که فضای فرهنگی و سیاسی جامعه بر آنان حاکم است نام­گذاری صورت گرفته است. در این حوزه بیشتر از اسامی افراد و به لحاظ متغیر جنسیت، بیشتر اسامی مردانه است. نام‌گذاری در شهر سنندج در زیر مقوله مشاهیر، معاصرگراست و به هویت محلی گرایش بیشتری دارد. اسامی نشات گرفته از طبیعت نیز به زیرمقوله­ی گیاهی متمایل است و مفهوم­سازی زیربنای انتخاب نام­های استعاری موجود، نمادی از بافت فرهنگی و توپولوژی منطقه مورد مطالعه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نام‌گذاری، زبان‌شناسی اجتماعی، زبان‌شناسی شناختی،

عنوان انگلیسی A Cognitive Socio-linguistic Study of Naming Businesses in Sanandaj
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to explore the phenomenon of "naming businesses"in the city of Sanandaj, Kurdistan, Iran. Investigation of this phenomenon in the domain of businesses has been carried out cognitive-sociolinguistically. Content analysis is the method of doing the research, as well as the procedures and instrumentations of data are observational and documental. The population of the study included 3711 shops. The result of the study showed that: For business naming as a non-formal hyper domain the social nominating factors are business holders. It is the cultural and political atmosphere of the society which influences that domain. Most names regarding gender as a variable are selected based on human masculane names. Naming business in Sanandaj in celebrity sub-category has tendency towards contemporary celebrities and also it has tendency toward the local identity. Names derived from nature also belong to the plant subcategory. And conceptualization of choosing names seen in this domain is originated from metaphor of the cultural context and topology of the study area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نام‌گذاری, زبان‌شناسی اجتماعی, زبان‌شناسی شناختی

نویسندگان مقاله سید انور اسدی |
دانشجوی دکترای زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

ابراهیم بدخشان |
دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

عادل دست گشاده |
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

زانیار نقشبندی |
استادیار گروه زبان‌ وادبیات کردی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی https://jlkd.um.ac.ir/article_39629_9eb6621b800fc153e5fcaf46e7ebc1b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات