این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زبان شناسی و گویش‌های خراسان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۵-۸۴

عنوان فارسی بررسی عملکرد حافظه شنوایی کلامی و یادگیری در زنان و مردان فارسی‌زبان با استفاده از آزمون یادگیری شنوایی کلامی رِی (RAVLT)
چکیده فارسی مقاله حافظه شنوایی، اساس رشد مهارت‌های زبانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد حافظه شنوایی کلامی در زنان و مردان 25 تا 30 سال و دارای تحصیلات با استفاده از نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری است. مطالعه توصیفی و مقطعی حاضر بر روی 60 فرد سالم (30 مرد و 30 زن) در محدوده سنی 25 تا 30 سال انجام شد و جنبه‌های مختلف حافظه از جمله یادآوری فوری، یادآوری تاخیری، توانایی بازشناسی، سرعت یادگیری، سرعت فراموشی، تأثیر تداخل پیش‌گستر و تداخل پس‌گستر و اثر تقدم و اثر تاخر بررسی شد. با بررسی داده‌های حاصل از آزمون معین گردید که گروه زنان در مراحل اول، سوم، چهارم و ششم (مرحله مداخله‌گر) آزمون ری و هم‌چنین شاخص میانگین کل امتیاز یادآوری عملکرد بهتری نشان دادند. در مراحل دیگر آزمون ری و نیز دیگر شاخص‌های ترکیبی تأثیر جنسیت مشاهده نشد. هم‌چنین بر اساس یافته‌ها، عملکرد حافظه شنوایی کلامی و یادگیری در دو گروه مورد مطالعه با جمعیت مشابه در سایر کشورها مطابقت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون یادگیری شنوایی کلامی «ری»، تداخل، حافظه، حافظه‌ی شنوایی کلامی، یادگیری،

عنوان انگلیسی Evaluation of Auditory Verbal Memory Performance and learning of Persian-Speaking Men and Women with RAVLT
چکیده انگلیسی مقاله Auditory memory plays an important role in developing language skills. The aim of the present study was to assess auditory verbal memory performance of 25-30 year old educated men and women using the Persian version of the Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT). This descriptive, cross-sectional study was conducted on sixty 25-30 year old healthy adults (30 men and 30 women) and different aspects of memory, like immediate recall, delayed recall, recognition, learning rate, forgetting rate, proactive and retroactive interference and primacy and recency effects, were assessed. Results indicated that the women's performance was generally higher than that of the men in first, third, fourth and sixth of RAVLT and also total learning. In other trials and composite scores, gender was not a significant factor. In addition, findings showed that the auditory-verbal memory performance and learning of both groups was similar to the performance of the same population in other countries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آزمون یادگیری شنوایی کلامی «ری», تداخل, حافظه, حافظه‌ی شنوایی کلامی, یادگیری

نویسندگان مقاله الناز اقبالی |
الناز اقبالی؛ دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

شهلا شریفی |
شهلا شریفی؛ دانشیار گروه آموزشی زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران


نشانی اینترنتی https://jlkd.um.ac.ir/article_39341_edf0bf5b94c0995caadb523609eea24e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات