این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زبان شناسی و گویش‌های خراسان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۱-۱۶۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان گروه‌ آموزشی زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده فارسی مقاله تربیت نیروی انسانی متخصص، اشتغال‌زایی و استفاده از تخصص آن‌ها ازجمله دغدغه‌های اصلی نظام آموزش عالی است. اما گاهی تعادلی بین تعداد فارغ­‌التحصیلان و شغل متناسب با تخصص آن­ها مشاهده نمی­شود، یا فارغ‌­التحصیلان چنان که شایسته است برای آن شغل متخصص نشده­‌اند. لذا از وظایف دانشگاه‌­ها و بالطبع گروه­‌های آموزشی مربوطه پیگیری و بررسی میزان کفایت و کیفیت آموزشی­ دانش­‌آموختگان است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت فارغ‌‎­التحصیلان رشتۀ زبان­شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره ده ساله (1395- 1385) پرداخته است. در بررسی اولیۀ تمام فارغ­التحصیلان رشتۀ زبان­شناسی در بازۀ مورد بررسی، افراد شاغل و غیرشاغل مشخص شدند. سپس از میان شاغلین به کار، 30 نفر به صورت تصادفی برای شرکت در مصاحبۀ تلفنی ساختار یافته، انتخاب شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، میانگین 83 درصد از فارغ‌­التحصیلان این رشته جذب بازار کار شده‌­اند که از این نظر در جایگاه نسبتا خوبی قرار دارد. اکثر افراد رشته خود را آگاهانه انتخاب کرده‌­اند و تفاوت معناداری در رابطه با میزان اشتغال به کار با جنسیت و همین­طور مقطع تحصیلی افراد دیده نمی­شود. در 80 درصد از افراد ارتباط شغلی با رشته تحصیلی وجود داشت، اما تنها 33 درصد پایان‌­نامه‌­ها برای اشتغال به کار نویسندگانشان مفید و مرتبط تشخیص داده شده‌­اند. همچنین در مورد ارتباط سرفصل و محتوای دروسی که فارغ‌التحصیلان گذرانده­‌اند و کاری که به آن مشغول هستند، تنها 53 درصد پاسخ مثبت داده­‌اند. درضمن این­که لزوم تغییراتی در ساختار جذب دانشجو حتمی می‌­باشد، هدایت پایان‌­نامه‌­های دانشجویان به سوی موارد کاربردی‌­تر نیز از ملزومات است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وضعیت اشتغال، دانش‌آموخته، رشته زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد،

عنوان انگلیسی occupation situation
چکیده انگلیسی مقاله Training specialized human resource, their employment and using their proficiency, are the main concern of higher educational system. But sometimes there is not balance between the number of alumnus and their suitable job or alumnus aren’t trained as it should be.so, it’s universities’ duty to follow up and explore their educational adequacy and quality. This article assessed the situation of alumnus of Linguistics educational group of Ferdowsi university of Mashhad during a decade (2007-2017). For the first step, employed alumnus was detected, then for telephone interview, 30 persons were selected among them by accident. In addition, a researcher made questionnaire was used to survey the professors of Linguistics department of Ferdowsi University of Mashhad. Based on the results 83 percent of alumnus had job. This result put Linguistics educational group in a good situation among other fields of study. Most of the people had chosen their major consciously. There wasn’t a meaningful difference between sex of participants and the amount of employment. Relation between job and field of study was 80 percent, but relation between subjects of theses and employment was 33 and just 53 percent of participants declared that their jobs are in accordance with the content of their subjects. Results of professors’ questionnaire showed that they are not pleasant with the current situation and believe that it is necessary to have some changes in taking students. Organizing students’ theses in more practical issues, is so essential too.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله وضعیت اشتغال, دانش‌آموخته, رشتة زبان‌شناسی, دانشگاه فردوسی مشهد

نویسندگان مقاله علی علیزاده |
دانشیار گروه آموزشی زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

ابوالقاسم قوام |
دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

الهام اخلاقی باقوجری |
دانش‌آموخته دکتری زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jlkd.um.ac.ir/article_29153_fa04e4b159032e465cd72a1e7a7952e2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات