این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۵۴، شماره ۴، صفحات ۲۹-۵۴
عنوان فارسی
مشتریانگاریِ زوج در احادیث باب نکاح و پیامدهای آن در آرای فقهای امامیه
چکیده فارسی مقاله
تعابیر احادیث شیعی دربارهٔ نکاح و زوج متفاوت است. در برخی احادیث از نکاح به بیع تعبیر شده و زوجْ مشتری انگاشته شده است. این نوشتار با هدف تحلیل دلالتِ هفت حدیث، درباره مشتریانگاری زوج و پیامدهای آن در آرای فقهای امامیه، فارغ از ضعف یا قوت سند، فراهم آمده است. دو پرسش اصلی به این قرار است: آیا مشتریانگاری زوج در احادیث شیعی بر آرای فقهای امامیه تأثیر گذاشته است؟ اطلاق لفظ مشتری بر زوج، در عبارت «یشتریها بأغلی الثّمن»، اطلاق حقیقی است؟ نویسنده در پژوهشی توصیفیتحلیلی به این پاسخها دست یافته است که ظهور اولیهٔ احادیث، مُشعر به معاوضیبودنِ عقد نکاح و مشتریبودنِ زوج است. این ظهور در برخی از آرای فقها تأثیر گذاشته و فروعات فقهیای چون: جواز نگاه مرد در خواستگاری، حق حبس زوجه و ... را درپی داشته است. ازنظرِ نویسنده، نکاح بیع نیست و زوج نیز مشتری حقیقی نیست و تعهدات مالی زوج، از قبیل مَهریه، جنبهای فرعی در عقد نکاح است و تعابیری ازقبیل «یَشتریها بِأغلی الثّمن» و «مُستام» و «لِأنّ المرأهَ بائعهٌ نفسَها» در احادیث، جنبهٔ استعاری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نکاح، بیع، أغلیالثّمن، مشتری، مُستام، اطلاق مجازی، استعاره،
عنوان انگلیسی
Considering the couple as a client in hadiths about marriage and its consequences according to the opinions of Imami jurists
چکیده انگلیسی مقاله
There are different interpretations of Shia hadiths about marriage and couple. In some hadiths, marriage is interpreted as sale and the couple is considered as a customer.This article is prepared with the aim of analyzing the implications of seven hadiths about considering the couple as a customer and its consequences in the opinion of Imami jurists, regardless of the strength or weakness of the chain of transmission. The two main questions are as follows: Has considering the couple as a customer in the Shia hadiths influenced the opinions of Imami jurists? Is the application of the word "customer" for a couple in the phrase "He perchase her for the highest price" a real application? In a descriptive and analytical research, the author has found these answers that the early emergence of hadiths suggests that the marriage contract should be an exchange and the couple should be a customer.This apparent indication has influenced some opinions of jurists, and has resulted in jurisprudential issues such as: the permissibility of man's looking in proposing ceremony, the right to imprison the wife, etc. According to the author, marriage is not a sale, and the husband is not a real customer, and the financial obligations of the couple, such as dowry, are a secondary aspect of the marriage contract, and comments such as " He perchase her for the highest price " and "hired as amother" and "because the woman is the seller of soul" in the hadiths are metaphors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نکاح, بیع, أغلیالثّمن, مشتری, مُستام, اطلاق مجازی, استعاره
نویسندگان مقاله
منصور امیرزاده جیرکلی |
استادیار گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تربتحیدریّه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربتحیدریّه، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_40893_d61c877d6c503c2182a58319170a86af.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات