این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۲

عنوان فارسی کیفیّت تحقّق «علم» در گزاره های شرعی
چکیده فارسی مقاله یکی از مسائل اصول ‌فقه که متکفّل تحصیل ابزار مناسب به منظور کشف احکام شرعی محسوب می‌گردد، «حجّیت قطع» است. مشهور اصولیان برآنند که قطع اصولی دارای حجّیت ذاتی است و به همین لحاظ آن را مبنای شناخت در فقه و اصول دانسته و به اشتباه بر آن اطلاق «علم» می‌کنند. اما بسیاری از اصولیان متأخر، منکر حجّیت قطع اصولی شده و مبنای حجّیت را وصول به حکم واقعی دانسته‌اند، نه صرف حالت نفسانی مکلّف. از همین‌رو، لازم است مبنای شناخت را در فقه و اصول، قطع به شرط مطابقت با واقع یا همان قطع منطقی قرار داد که این، همان معنای دقیق و اصطلاحی «علم» است. امّا مسئله مهم‌تر آن است که چگونه می‌توان به گزاره‌های شرعی، قطع منطقی یا همان علم پیدا کرد؟ به نظر می‌رسد تنها راه مطمئن برای علم به معارف دستوری دین، استماع از شارع مقدّس یا مخبر صادق باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحقّق علم، اعتبارات وحیانی، علم، قطع، قطع اصولی، قطع منطقی، ادراکات اعتباری،

عنوان انگلیسی How knowledge is Realized in Religious Propositions
چکیده انگلیسی مقاله One of the Usuli issues in charge of acquiring a proper means for discovering the religious percepts is the authority of certitude. The famous Usulis maintain that the Usuli certitude has inherent authority and as a result, consider it as the basis for recognition in Islamic jurisprudence and Usul al-Fiqh and, falsely, refer to it as knowledge; nevertheless, many later Usulis deny the authority of Usuli certitude and believe that the basis of authority is achieving the actual percept, not the mere spiritual condition of the duty-bound. Therefore, it is necessary to consider certitude as the basis of recognition, subject to its correspondence with reality i.e. the logical certitude which is the exact and terminological meaning of knowledge. But the more important question is how to acquire logical certitude i.e. knowledge as to religious propositions. It appears that the only certain way to acquire knowledge as to imperative teachings of religion is hearing them from the Divine Lawgiver or the honest reporter.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحقّق علم, اعتبارات وحیانی, علم, قطع, قطع اصولی, قطع منطقی, ادراکات اعتباری

نویسندگان مقاله حمید مسجدسرایی |
دانشگاه سمنان

سید محمدحسن طاهایی |
دانشگاه تهران

محمدحسن نجاری |
دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_33620_e8e5281b395ec5325e5ccd314b74a206.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات