این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۷، شماره ۴، صفحات ۱۱۹-۱۴۱
عنوان فارسی
بررسی حکم فقهی حرمت حفظ کتب ضلال
چکیده فارسی مقاله
در کتابهای فقهی از گذشته تا اکنون به حکم حرمت در خصوص حفظ برخی کتب اشاره شده است که از آنها به «کتب ضلال» تعبیر میشود. هرچند تعریف ضلال (و هدایت) و اضلال (و اهتداء) در لسان فقها چندان روشن نیست اما وقتی از حرمت حفظ (از تلف) سخن میگویند مرادشان جلوگیری از استماع (و اطلاع) از سایر اقوال است و ادلهای که در این خصوص آوردهاند نیز با خلط بین دو مقام استماع (و اطلاع) و مقام اتباع، گویا مبتنی بر این پیشفرض است که بین استماع (و اطلاع) با اتباع، ملازمه جریان دارد و اگر جلوی استماع گرفته شود قطعاً جلوی اتباع نیز گرفته خواهد شد. نتیجه اینکه اولاً ادلهای که ادعا شده همگی قاصر از اثبات حکمی در خصوص جلوگیری از استماع است، در ثانی خلط دو مقام، جایز نیست چراکه صرف استماع منجر به اتباع نمیشود و بین آنها هیچگونه ملازمهای وجود ندارد. نهایت اینکه با توجه به وجود کتابی چون قرآن که از طرفی خود مجمع الاقوال است و انتخاب قول احسن برای اتباع را هم از میان اقوال مختلف به عهده انسان گذاشته و هیچ اکراهی در این زمینه را روا ندانسته و از طرف دیگر با وجود قول احسن (قول خدا) در آن بهعنوان قول معیار، دیگر بحث از اتلاف کتاب یا ممنوعیت استماع قولی، بیمعناست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حکم فقهی، حرمت حفظ، کتب ضلال، اضلال، اتباع،
عنوان انگلیسی
Examining the jurisprudential ruling on the prohibition of keeping books of deviation
چکیده انگلیسی مقاله
The prohibition of keeping some books referred to as ‘books of deviation’ has been included in books of jurisprudence since the past to the present. The definition of deviation (and conformity) and misguidance (and guidance) in the language of jurists is not so clear; however, when speaking about the prohibition of keeping (or of its destruction), they mean prevention from hearing (and getting informed) of other sayings; and the evidence raised in this regard also combines the two positions of hearing (and getting informed) and following, apparently based on the assumption that there is an association between hearing (and getting informed) and following, and if hearing is prevented, following will certainly be abandoned in consequence. As a result, firstly, the claimed evidences fail to prove a mandate relating to prevention from hearing; secondly, mixing the two positions is not permitted since mere hearing does not lead to following and there is no association between them. Finally, because of the existence of the Qur’an itself as a ‘congregation of words’ scripture, leaving to humans the task of selecting and following the best among the different sayings, with no coercion in this field, and due to the existence of ‘the best of words’ (God’s word) in the Qur’an as the standard criterion, discussion of destruction of the book or of the prohibition of its literal hearing would be meaningless.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حکم فقهی, حرمت حفظ, کتب ضلال, اضلال, اتباع
نویسندگان مقاله
علی کشاورز |
دانشگاه فردوسی مشهد
محمدتقی فخلعی |
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_30501_dd5bcf4f6f2714ace3596b70785f0a7d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات