این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۶۴
عنوان فارسی
پژوهشی در ماهیت «اصل مُحرِز» با تأکید بر دیدگاه محقق نائینی و شهید صدر
چکیده فارسی مقاله
گرچه علامه حلی و شیخ انصاری به خصوصیت احراز در برخی از اصول عملیه اشاره کردهاند، ولی تنقیح آن از ابتکارات میرزای نائینی بوده است. وی اصول عملیه را به «محرز و غیر محرز» تقسیم میکند. «اصل محرز» وظیفه عملی مکلف را با نظر به واقع تعیین میکند، مانند: استصحاب، اصل صحت و قاعده فراغ و تجاوز؛ اما اگر واقع در نظر گرفته نشود «اصل غیرمحرز» نامیده میشود، مانند: برائت و تخییر. محقق نائینی در مورد اصول محرزه معتقد است، اصلی که امر مشکوک را بهمنزله واقع قرار میدهد، اصل تنزیلی است، مانند: اصالت طهارت و اصالت حلیت و هنگامی که مانند استصحاب، شک و احتمال را بهمنزله یقین قرار میدهد، آن اصل، اصل محرز خواهد بود. اشکالات متعددی به نظریه محقق نائینی وارد شده که از جمله آنها اشکالات محقق خوئی و علامه شهید صدر میباشد. شهید صدر اصل محرز نائینی را نمیپذیرد و این اصطلاح را در معنای دیگری بهکار میبرد. او که تمایز میان اصول و حجیت امارات را نیز به تفاوت در ملاک جعل آنها میداند، اصل محرز را نیز به همین شکل تفسیر میکند. مهمترین ثمرۀ اصل محرز، تقدم آن بر اصل غیر محرز در تعارض است. نگارندگان با بیان تمایز اصول و امارات از دیدگاه نائینی و شهید صدر در پی تبیین ماهیت «اصل مُحرِز» و ثمرۀ آن از منظر این دو اندیشمند اصولی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصل مُحرِز، اصل تنزیلی، اصل عملی، اماره،
عنوان انگلیسی
A Research on the Nature of Aṣl-i Muḥriz (Confirming Principle) with an Emphasis on the Perspectives of Muḥaqqiq Nā’īnī and Shahīd Ṣadr
چکیده انگلیسی مقاله
Although ‘Allāma Ḥillī and Shaykh Anṣārī have pointed out the feature of confirmation (iḥrāz) in some of the practical principles, its refinement has been one of Mīrzā-yi Nā’īnī’s initiatives. He divided the practical principles into “confirming and non-confirming. The confirming principle determines the practical duty of the religiously ccountable (mukallaf) in view of reality, such as: istiṣḥāb (presumption of continuity), principle of soundness (ṣiḥḥat), and the principle of leisure and violation (firāq wa tajāwuz); however, if reality is not taken into consideration, it is called “non-confirming principle, such as: barā’at (disavowal) and takhyīr (choosing between two or more alternatives). Concerning these principles, Muḥaqqiq Nā’īnī maintains that the principle that represents something dubious as real is tanzīlī (substituted) principle, such as principality of ritual purification (ṭaḥāra) and principality of lawfulness; and when, it maintains doubt, and probability as certitude, like istiṣḥāb, it would be regarded as confirming principle. There are many objections posed against the views of Muḥaqqiq Nā’īnī, among which are the objections by Muḥaqqiq Khū’ī and ‘Allāma Shahīd Ṣadr. The latter does not accept Nā’īnī’s confirming principle and uses this term in another sense. Knowing the distinction between the principles and authority of denotations (amārāt) as the difference in their provision criteria, he interprets the confirming principle as such. The most important outcome of the confirming principle is its precedence over non-confirming principle in contradictions. Stating the distinction between the principles and denotations from the viewpoint of Nā’īnī and Ṣadr, the writer seeks to elucidate the nature of “confirming principle” and its outcome from the viewpoints of these two scholars.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اصل مُحرِز, اصل تنزیلی, اصل عملی, اماره
نویسندگان مقاله
هادی مصباح |
دانشگاه فردوسی مشهد
محمدحسن حائری |
دانشگاه فردوسی مشهد
مجتبی الهی خراسانی |
دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_29651_23d129ace4081b83ec40fb91e7599e33.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات