این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۴۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی امکان قصاص پدر توسط فرزند در آراء فقهی و قوانین جزایی
چکیده فارسی مقاله عدم امکان قصاص پدر به خاطر کشتن فرزند، مورد اتفاق و اجماع فقهای امامیه است؛ اما در فرضی که پدر، مستقیماً مرتکب جنایت بر فرزند نشود و فرزند، حق قصاص را علیه پدر، از مجنی علیه به ارث ببرد، بین فقهاء، اختلاف نظر وجود دارد که آیا فرزند می‌تواند پدرش را قصاص کند یا نه؟ گروهی از فقهاء، در این مورد، قائل به عدم امکان قصاص پدر هستند. قیاس اولویت، روایت لا یقاد والد بولده، روایت باب قذف، عمومات ادله‌ی امر به احسان و مصاحبت به معروف با والدین، ادله‌ی مورد استناد این گروه از فقهاء است. جمعی از فقهاء نیز به امکان قصاص پدر در این مساله حکم داده‌اند. این عده از فقهاء، ضمن رد استناد به قیاس اولویت، یا استناد به روایت باب قذف، به اکتفاء به قدر متیقن در خروج از اطلاق ادله‌ی قصاص، تمسک جسته‌اند و مسأله‌ی مورد بحث را مشمول عمومات ادله‌ی قصاص دانسته‌اند. در این مقاله، ضمن نقد و بررسی ادله‌ی هر دو گروه، قول دوم ترجیح داده می‌شود. قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370 و نیز پیش نویس قانون مجازات اسلامی سال 1388، صرفاً به این نکته اشاره دارند که اگر قاتل، پدر یا جد پدری مقتول باشد، قصاص نمی‌شود و فرض مورد بحث این مقاله، به اجمال برگزار شده است؛ از این جهت، تحلیل فقهی این مسأله در روشن شدن حکم این موضوع، حائز اهمیت خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قتل عمد، قصاص، قصاص پدر، نفی أبوت،

عنوان انگلیسی Possibility of Qiṣāṣ (Retaliated Punishment) of Father by the Child in Legal Opinions and Penal Laws
چکیده انگلیسی مقاله The impossibility of qiṣāṣ of father for murdering the child is unanimously agreed upon by the Imāmī jursprudents; however, presuming that the father does not directly commit murder of the child and the child inherits the right for qiṣāṣ against the father from the victim of crime, there is disagreement among the jurisprudent as to whether the child can retaliate the father in qiṣāṣ or not. In this respect, a group of jurisprudents believe in the impossibility of qiṣāṣ of father. The evidences adduced by these jurisprudents include: priority analogy, the narration lā yaqādu wālidun bi waladihī (father is not retaliated for [killing] the child), the narration on qadhf (false accusation of unchastity), the general evidences concerning enjoinment of doing good to parents and keeping their company honorably. A group of jurists have issued a legal decision (ḥukm) for the possibility of qiṣāṣ of father on this matter, too. This group of jurisprudents, while rejecting the allusion to the priority analogy or to the narration on qadhf, have resorted to being content with agreed certitude in withdrawal from the application of qiṣāṣ evidences and have regarded the issue in question as included in generalities of qiṣāṣ evidences. In this article, while doing a critical review of the evidences of both groups, the second view is preferred. Islamic Penal Code, approved in 1370/1991, as well as the draft of Islamic Penal Code of 1388/2009 simply point out that if the murderer is the father or grandfather of the murdered person and the presumption discussed in this article is briefly carried out. Therefore, the jurisprudential analysis of this issue is of significance in clarifying the legal decision of this issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قتل عمد, قصاص, قصاص پدر, نفی أبوت

نویسندگان مقاله علی مراد حیدری |



نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_27268_c869cb839977950314578094aea20876.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات