این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأملی در کیفر لواط تحلیل فقهی حقوقی ماده ۱۱۰ ق. م. ا
چکیده فارسی مقاله
صرفنظر از چالشهایی که در معنا و مفهوم لواط دیده میشود در مورد کیفر لواطکار، همواره دیدگاههای مختلفی در میان فقها به چشم میخورد به گونهای که برخی از فقها مجازات قتل را هم برای لواطکار محصن و هم برای غیرمحصن یکی دانسته، و در مقابل، پارهای دیگر از آنان در مقام جمع میان روایات وارده در این خصوص، مجازات لواط را همانند مجازات زنا در نظر گرفته و بین محصن و غیرمحصن فرق میگذارند. نوشتار حاضر ضمن نقل اقوال گوناگون و نیز تحلیل مستندات روایی مطرح در خصوص کیفر لواطکار، اطلاق روایاتی را که مستند قول مشهور فقها در برابری مجازات قتل برای لواطکار محصن و غیرمحصن است، قابل تقیید دانسته و معتقد است که اقتضای جمع بین روایات آن است که لواطکار در صورت محصن بودن محکوم به قتل بوده و چنانچه غیرمحصن باشد محکوم به تازیانه است. البته در خصوص لواط در حالت غیرایقاب، چند قول در فقه امامیه قابل بازشناسی است، چنانکه قول مشهور، تازیانه را در نظر گرفته و عدهای نظیر شیخ طوسی در کتاب نهایه، به رجم محصن و تازیانه غیرمحصن فتوا دادهاند. قانون مجازات اسلامی نیز تنها به استناد پارهای از روایات، حد لواط را در صورت دخول، قتل در نظر گرفته است. در این مقاله ضمن بررسی اشکالات وارد بر تعریف قانونگذار از مفهوم لواط، به تحلیل ماده 110 ق. م. 1. پرداخته و کوشش شده است علاوه بر تحلیل مبنای قانونگذار در پیش بینی مجازات قتل برای لواطکار، عملکرد تقنینی قانونگذار مورد نقد قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لواط، محصن، قتل، احصان، رجم، تفخیذ،
عنوان انگلیسی
A Deliberation on Punishment for Pederasty: Legal-Judicial Analysis of Article 110 of Iranian Civil Law
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the challenges noticed in the meaning and concept of pederasty (lawāṭ), different viewpoints have always existed among the jurists concerning the punishment of the pederast, to the extent that some jurists have decreed death penalty equally for both the married and unmarried pederast. In contrast, some others have reconciled among the related traditions in this respect and considered the same punishment for pederasty as the one for adultery and have distinguished between the married and the unmarried pederast. Quoting various opinions as well as analyzing the evidences derived from traditions concerning the punishment of the pederast, the present article considers as constrainable the absoluteness of the traditions referred to by the jurists who believe in the equal punishment for the married and unmarried pederast and maintains that the exigency of the reconciliation among the traditions is that the pederast, in case of being married, is sentenced to death and if unmarried is sentenced to lashes. Of course, as for pederasty in case of non-penetration (ghayr īqāb), several views are recognizable in Imāmiya jurisprudence, as the generally accepted view has considered lashes and some jurists like Shaykh Ṭūsī in Al-Nihāya have decreed lapidation for the married man and lashes for the unmarried man. The Islamic penal law, on the basis of some traditions, has simply considered death penalty as the punishment for pederasty in case of penetration. Examining the objections made against the lawmaker’s definition of pederasty, the present research analyzes article 110 of Iranian Civil Law and tries to criticize the lawmaker’s legislative function besides analyzing the lawmaker’s basis in establishing punishment for pederasty.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
لواط, محصن, قتل, احصان, رجم, تفخیذ
نویسندگان مقاله
حمید مسجدسرایی |
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_26771_459b285cc87230f8b05c536f759a6953.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات