این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نظریۀ اماره بودن استصحاب و آثار فقهی و اصولی آن
چکیده فارسی مقاله
یکی از کاربردیترین دلیلها در علم اصول و فقه و همچنین حقوق، استصحاب است. استصحاب حکم به بقای آن چیزی است که در گذشته بوده است. بعد از وحید بهبهانی، غالب اصولیها معتقدند که استصحاب اصل عملی است، اما پژوهش بیشتردر ادله اعتبار استصحاب، بیانگر صحت نظریه اماره بودن استصحاب است. عقل، سیره عقلا و روایات، همگی بر لحاظ جنبه کاشفیت در اعتبار استصحاب دلالت دارند. نبود گرایشهای تعبدی در روشهای عقلا، اماریت استصحاب در دیدگاه فقهای متقدم بر وحید بهبهانی و لزوم دیدگاههای واقعگرایانه در فقه، همگی مؤید این نظریه هستند. حجیت آثار شرعی مترتب بر لوازم عقلی و عادی مستصحب و همچنین صلاحیت جانشینی استصحاب به جای علم، از آثار مهم اماره بودن استصحاب است. کلید واژهها: استصحاب، اصل عملی، اماره، سیره عقلا، اصل مثبت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Theory of Istiṣḥāb as being Amāra and its Legal and Doctrinal Outcomes
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most functional reasons in the methodology of Islamic principles and jurisprudence as well as law is istiṣḥāb (presumption of continuity). Istiṣḥāb is judgment on the continuity of what has existed in the past. Most of the legal theoreticians, after Waḥīd Bihbahānī, believe that istiṣḥāb is a practical principle; however, further research into the evidences for the validity of istiṣḥāb indicate the verity of the theory of istiṣḥāb as being amāra (indication leading to speculative evidence). Intellect, the attitude of the intellectuals, and traditions all denote the inclusion of the initiality (kāshifiyyat) aspect in the validity of istiṣḥāb. Lack of devotional tendencies in the methods of the intellectuals, the istiṣḥāb as being amāra in the viewpoints of the jurists preceding Waḥīd Bihbahānī, and the necessity of realistic viewpoints in jurisprudence, all confirm this theory. The validity of legal outcomes resulting from the intellectual and normal requirements of mustaṣḥab (i.e. the object of istiṣḥāb) as well as the advisability of substituting istiṣḥāb with knowledge is among the most important outcomes of (the theory of) istiṣḥāb as being amāra. Keywords: istiṣḥāb, practical principle, amāra, the attitude of the intellectuals, establishing (muthbit) principle.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر احمدی |
سیدمحمدرضا امام |
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_26403_e2263f8f130d758aab8bbb4967041656.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات