این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۸، شماره ۴، صفحات ۶۵-۸۰

عنوان فارسی نقدی بر شناخت مفسّران قرآن کریم از آیین تعمید مسیحیان
چکیده فارسی مقاله در بسیاری از آیات قرآن کریم اهل کتاب مخاطب قرار گرفته‌اند یااز عقاید و رسوم آنان سخن به میان آمده است. اما به نظر می‌رسد مفسران به سبب نداشتن آگاهی دقیق و شناخت همه‌جانبه درباره عقاید و رسوم آنان، در مواردی به گونه‌ای سخن گفته‌اند که با واقعیت فاصله بسیار دارد. مثلاً خداوند متعال در آیه « صِبغَهَ اللَّهِ وَ مَن‌اَحسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبغَهً » به «آیین تعمید» اشاره کرده‌است. از میان مفسّرانی که به این معنا پی‌برده‌اند، برخی چون فَرّاء و طوسی از «تعمید کودکان» و بعضی چون زمخشری، میبدی، نظام نیشابوری، بیضاوی و نسفی از «تعمید کودکان نصاری در آبی زرد رنگ» سخن گفته‌اند، در حالی که تعمید اهل کتاب نه منحصر به کودکان است و نه آب تعمید رنگ خاصی دارد. نگارندگان در این مقاله با بررسی و نقد آرای مفسّران در تفسیر «صبغه» (به عنوان نمونه) نشان می‌دهند که مفسّرانی چون زمخشری احتمالاً با مشاهده رفتار مسیحیان یک منطقه خاص از «تعمید کودکان در آبی زردرنگ» سخن گفته و آن رسم را به همه مسیحیان نسبت داده‌اند و آن گاه مفسران بعدی همان سخن را تکرار کرده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت آگاهی های دینی ‌این مفسران محققانه، علمی و روشمند نیست و برای تدارک این کاستی باید آگاهی دقیق، علمی و مستند از عقاید و آیین‌های اهل کتاب را به «مبادی تفسیر» افزود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفسیر قرآن، مفسًران قرآن کریم، صبغه، تعمید، زمخشری،

عنوان انگلیسی A Critical Review of the Qur’ān Interpreter’s Approach to the Christian Ritual of Baptism
چکیده انگلیسی مقاله In many of its verses, the Holy Qur’an has addressed “People of the Book” or pointed out their beliefs and customs. It seems, however, that the interpreters have in some cases spoken of those verses in a way inconsistent with reality due to their lack of accurate and comprehensive knowledge concerning their beliefs and customs. For instance, Almighty God has pointed to the Baptism Ritual in verse 138, Surat al-Baqara: “The baptism of llah, and who baptizes better than Allah?” Among the interpreters who have realized this notion, some like Farra’ and Tusi have talked about “baptism of children” and others such as Zamakhshari, Maybudi, Nayshaburi, and Nasafi have spoken of “baptism of the Nazarene children in yellow water”; whereas, neither baptism of the People of the Book is restricted to children nor is the water for baptism of a particular color.In this article, the writers have critically reviewed the words of interpreters in the interpretation of “Sibgha” (as an example), and suggested that such interpreters as Zamakhshari have upon observing the Christians of a particular region baptizing their children in yellow water, attributed the custom to all Christians and the subsequent interpreters have repeated the same after them. It may be said, therefore, that the theology of these interpreters is not well-researched, scholarly, and systematic. To compensate for this shortcoming, accurate, scholarly, and well-documented knowledge of the beliefs and rituals of “People of the Book” should be added to “fundamentals of interpretation”.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تفسیر قرآن, مفسًران قرآن کریم, صبغه, تعمید, زمخشری

نویسندگان مقاله کاظم طباطبایى |
فردوسی مشهد

معصومه خاتمى |
فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42117_52175c1ae0eae6fbef500fe2ed645b13.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات