این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۳۸، شماره پیوست ۷۱، صفحات ۹-۶۳
عنوان فارسی
رویکردی تطبیقی به دلالت های تربیتی نظریه های دموکراسی چالش میان نظریه های لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی
چکیده فارسی مقاله
امروزه دموکراسی و تأسیس آن، مقبولیت جهانی پیدا کرده و از مرزهای علمی و نظری فراتر رفته و وارد عهدنامه های گوناگون بین المللی گردیده است. به رغم اقبال عمومی به دموکراسی، بنیان فلسفی تربیت دموکراتیک هنوز به دقت تبیین نشده است. بر این اساس، هدف این مقاله، تبین بنیان های فلسفی تربیت دموکراتیک می باشد. بدین منظور مطابق با مدل اسکو، ابتدا نظریه های دموکراسی لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه از بطن مبانی انسان شناسی و مفاهیم و محورهای کلیدی هر یک از نظریه های مزبور و از راه استدلال منطقی، دلالت های تربیتی(اصول، اهداف و روشها) آنها استخراج شده است. در پایان محقق به بررسی تطبیقی مبانی انسان شناسی و دلالت های تربیتی مکاتب دموکراسی مورد نظر پرداخته است محققان به صراحت اذعان می نمایند که این کار برای اولین بار توسط آنها انجام شده است و از این حیث از نظر های انتقادی خوانندگان اندیشمند استقبال می نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دموکراسی لیبرال، دموکراسی جماعتگرا، دموکراسی تفاهمی، مبانی، اصول، اهداف و روشهای تربیت،
عنوان انگلیسی
A Comparative Approach to Educational Significations in Theories of Democracy: Challenge among Liberal, Communitarian, and Deliberative Theories
چکیده انگلیسی مقاله
Today democracy and its establishment have achieved universal acceptance, passed beyond scientific and theoretical borders, and entered various international treaties. Despite popular reception of democracy, the philosophical foundation of democratic education is not yet accurately elucidated. Accordingly, this article aims at explicating the philosophical foundations of democratic education. To this end, according to the Skew Model, first liberal democracy, communitarian, and deliberative theories are examined and then from within foundations of humanism and the key concepts and pivots of each of the above theories and – through logical reasoning – their educational significations (principles, goals, and methods) are extracted. In the end, the researchers deal with a comparative examination of the foundations of humanism and the educational significations of democracy schools in question, explicitly admitting that this task has been done by them for the first time and thus they would welcome critical views of the readers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دموکراسی لیبرال, دموکراسی جماعتگرا, دموکراسی تفاهمی, مبانی, اصول, اهداف و روشهای تربیت
نویسندگان مقاله
طاهره جاویدی کلاته جعفر آبادی |
فردوسی مشهد
محمود مهرمحمدی |
دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_42090_72551d674a33a8d78fd939b3ba40389a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات