این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۷، شماره ۳، صفحات ۴۹-۷۱

عنوان فارسی پژوهشی در تقلید اعلم
چکیده فارسی مقاله در این مقاله مسأله لزوم و عدم لزوم تقلید اعلم، که از دیرباز در جوامع اسلامی مطرح بوده است، با استناد به ادله طرفین، مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. نگارنده با عنایت به دلایل دو دیدگاه اصلی در این مسأله، به رغم دیدگاه مشهور فقهای متأخر و معاصر، مبنی بر لزوم تقلید اعلم، ادله دیدگاه لزوم تقلید اعلم را بیشتر مورد تأمل و اشکال دانسته و دیدگاه عدم وجوب تقلید اعلم و جواز تقلید از مطلق فقهای واجد شرایط را از قوت بیشتری بر خوردار می‌داند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتهاد، تقلید، مقلّد، تقلید اعلم، تقلید غیراعلم، بناء عقلا، اجماع،

عنوان انگلیسی A Research on Imitation of the Most Learned
چکیده انگلیسی مقاله This paper examines the issue of the essentiality or inessentiality - with reference to the arguments of both sides - of imitation of the most learned (taqlīd-i a‘lam), which has been subject to age old discussions in Muslim communities. Taking into consideration the evidences of the two main viewpoints on this issue and despite the widely known viewpoint of the later generation and contemporary jurists based on the essentiality of taqlīd-i a‘lam, the writer has regarded this viewpoint as questionable and open to doubt, and considered as more authoritative the viewpoint favoring the inessentiality of taqlīd-i a‘lam and the permissibility of imitation of the qualified jurists in general.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اجتهاد, تقلید, مقلّد, تقلید اعلم, تقلید غیراعلم, بناء عقلا, اجماع

نویسندگان مقاله محمدحسن حائرى |
فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42196_19745f1d8db5d06868c607279357287e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات