این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۳۷، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۵۳
عنوان فارسی
بازخوانی آرای فقهی معاصر در باب مشروعیت سیاسی
چکیده فارسی مقاله
مقوله مشروعیت سیاسی و منشأ حدوث آن از جمله مباحثی است که در عصر انقلاب و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگر به صورت فزاینده در معرض بحث و نقادی فقهی قرار گرفت. در حالی که در فلسفه سیاسی معاصر غرب مقولاتی همچون دمکراسی و جمهوریت بیش از هر وقت مورد عنایت واقع شده و مفاهیم مقبولیت و مشروعیت به صورت تام و تمام به یکدیگر ربط یافتند این سؤال ذهن کاوشگران را به خود مشغول کرد که آیا در الگوی نظام سیاسی برخاسته از فقه امامیه هم ربطی بین این دو مقوله وجود داشته است یا خیر؟ آیا میتوان با وجود باور به الهی بودن نظام و پذیرش نقش شارعیت خداوند در آن برای اراده و خواست انسانها هم سهم و حظّی در حدوث مشروعیت قائل شد؟ و آیا شرعی بودن و مردمی بودن نظام سیاسی به نحوی با هم قابل جمع میباشد یا هر کدام مستلزم نفی قطعی دیگری است؟ در نوشتار حاضر سعی بر آن شده موضوع مشروعیت در نگاه فقه امامیه به تفکیک در دو مقطع تاریخی عصر حضور و عصر غیبت مورد بررسی فقهی قرار گیرد مهمترین نظریات در این باب مطرح شود و ادلّه و جوانب آنها مورد نقد و تحلیل دقیق واقع و نکات ضعف و قوّت هر کدام بازشناخته شود. آنگاه در یک تقریر عالمانه و مبتکرانه نظریه منتخب مبتنی بر پذیرش ولایت شرعی اقتضایی فقیهان و شرطیت شرعی رأی و خواست مردم در حدوث مشروعیت به نحول مدلّل ارائه گردد و گامی به سوی یافتن راه حلّی برای یکی از داغترین و پردامنهترین مباحث مطرح شده در حوزه فقه سیاسی در دوران معاصر به پیش نهاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشروعیت، مقبولیت، ولایت، انتصاب، شورا، بیعت، انتخاب،
عنوان انگلیسی
Reexamination of the Contemporary Legal Opinions on Political Legitimacy
چکیده انگلیسی مقاله
Political legitimacy and its origination is one of the issues which have been subject to increasing legal debates and critical reviews more than ever in post-revolution and Islamic Republic period. While in contemporary political philosophy of the west such topics as republic and democracy have received more attention than ever before and the notions of acceptability and legitimacy have been thoroughly interrelated, the researchers were preoccupied by the question whether there has been any relation between these two topics in the model of the political system originated from the Imāmī (Twelver) jurisprudence. Would it be possible to allow a share for man’s will in the origination of legitimacy, despite belief in the divinely political system and the acceptance of God’s legislative role in it? Would it be possible to reconcile between the legality and popularity of the political system or each one would necessarily negate the other? The present paper tries to legally examine the issue of legitimacy in view of Imāmī jurisprudence separately in two historical periods of “presence” and “occultation”; to introduce the most important viewpoints in this respect; to critically analyze their proofs and their various aspects; and to identify the strengths and weaknesses of each of these viewpoints. It further tries to present in a well-reasoned and scholarly manner a selected view based on the acceptance of the legal-expediential authority of the jurists and the legal conditionality of people’s opinions and demands in the origination of legitimacy, taking a step toward finding a solution for one of the most widely debated issues raised in the realm of contemporary political jurisprudence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مشروعیت, مقبولیت, ولایت, انتصاب, شورا, بیعت, انتخاب
نویسندگان مقاله
محمد تقی فخلعی |
فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_42198_12f7fcce631035335ce868a8d3a8df79.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات