این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۶، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۲۲

عنوان فارسی قاعده اضطرار (الضرورات تبیح المحذورات)
چکیده فارسی مقاله اضطرار، احتیاج و ناگزیر بودن از چیزی است. قاعده اضطرار، وظیفه عملی مضطر را تبیین می‌کند و در فقه از طهارت تا دیات کاربرد دارد، ولی فقها عمده بحث را در کتاب اطعمه و اشربه آورده و از آن سه تفسیر ارائه داده‌اند: الف) ترس از تلف جان خود ب) ترس، اعم از ترس جان، عضو و … ج) ترسی که فقط جنبه فردی ندارد، بلکه به خاطر دیگران است. ریشه‌های اضطرار، اکراه، تقیّه، ضرر و ضرورت است. در مقاله حاضر، موضوع بحث اضطراری است که منشأ آن ضرورت است. قران صریحاً تکلیف را از مضطر برداشته است، به شرط آن که ستمگر، متجاوز و متمایل به گناه نباشد. در روایتهای کبرای کلی‌ای آمده است که «هیچ حرامی نیست مگر آن که خداوند آن را در حال اضطرار حلال کرده است». عقلاً ترک واجب و انجام حرام، بر اساس باب تزاحم، جایز است. اجرای قاعده اضطرار شرایطی دارد: الف) امتنانی بودن ب) رافعیت به اندازه رفع ضرورت ج) غیر اختیاری بودن د) رعایت تدریج و ترتیب در انجام محرمات. بعضی مدلول قاعده را رخصت و بعضی عزیمت می‌دانند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطرار، ضرورت، ضرر، عسر و حرج، محذور، حرام، واجب، اباحه،

عنوان انگلیسی Principle of Constraint
چکیده انگلیسی مقاله Constrain is the condition of driven by necessity. The principle of constraint determines the duties of the person constrained. In jurisprudence, it includes a range of activities from cleanness to blood compensation. However , jurisprudents have discussed it mainly with regard to those that can be eaten and drunk, and presented three different interpretations: fear of losing one’s life; fear in general, including fear of losing one’s life, or one’s limb, etc.; and fear of things not related to oneself but to others. The roots of constraint are compulsion, precautionary concealment, loss and necessity. The present article deals with a kind of constraint whose source is necessiy. The Qur’an has explicitly excused the person constrained from duties provided that the oppressor shows no inclination to sin. Tradition says that “there is so unlawful act that God Almighty has not made it permissible under constraint.” The intellect also knows it permissible to give up necessary duties and to do the unlawful acts under constraint. Finally, the writer presents the conditions under which the application of the principle of constrain is made permissible.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اضطرار, ضرورت, ضرر, عسر و حرج, محذور, حرام, واجب, اباحه

نویسندگان مقاله حمیده عبداللهی علی‌بیک |
قم


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42329_022e925294c8a6fa437ee4fec93cf0c4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات