این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۷-۲۴

عنوان فارسی نقش الگوسازی دررشدوسقوط انسان
چکیده فارسی مقاله "همانند گرایی"واژه ای است که در مکتب روانکاوی"فروید"به کارفته است.اوروان را به سه سیستم تقسیم کرده است:الف-"اید"(نهاد)ب-"سوپرایگو"(ابرمن)ج-"ایگو"(من یا خود)"ایگووظیفۀ ایجادتعادل بین دنیای واقعی"اید"و"سوپرایگو"را بر عهده دارد.به نظر وی به وسیلۀ"همانندگرایی"شخص خودرا به طور ناخودآگاه بااشخاص و افرادی که در نظرشش ایده آل و برجسته اند،تطبیق می دهد.واژۀ "ناخودآگاه"درمکتب فروید با آنچه در مکاتب دیگر به کارمی رود بسیار متفاوت است.منظور او از"ناخودآگاه"این است که"ایگو"می خواهد ناآگاهانه برای رهایی از کشمکشهای درونی،در ذهن هماهنگی ایجاد کند.اما در بعضی از مکاتب و همچنین در برخی از روایات کلمۀ "ناخودآگاه"درموردی به کار می رود که تمایلات فطری در نهاد انسان وجود دارد که سبب می شود در موارد خاص آدمی را برای تحقق هدفی به فعالیت وادارد.مثلا کودکان به طور ناخودآگاه از بزرگترها تقلید می کنند واز ایشان دربارۀ مجهولات سؤال می کنند.معلمان برای شاگردان الگو هستند.پیغمبر اسلام برای جوامع بشری الگوی و مقتد است.برای نمونه شمه ای از اخلاق و رفتار رسول اکرم(ص)نقل شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مهدی صانعی |
دانشکده الهیات،دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42451_0a63de32e44178c61695e1e867127ab0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات