این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۲۸

عنوان فارسی تکلیف ما لایطاق در اندیشۀ مولانا و متکلمان مسلمان
چکیده فارسی مقاله 1-برپایه قادر مطلق و لایسأل دانستن خداوند و عدم اعتقاد به قاعدۀ مهم کلامی و حسن و قبح عقلی،اشاعره جایز و ممکن می دانستند که خداوندبندگانش را نسبت به انجام دستوراتی فراتر ازقدرت و توان(مالایطاق)آنان،مکلف سازد و به دلیل عدم انجام مأمورٌبه ،در روز قیامت مؤاخذه و عقاب کند.2-معتزله،شیعه و ماتریدیه با اعتقادبه حکمت،عدل،و کرم الهی و نیز عقلی وذاتی شمردن حسن و قبح افعال،تکلیف مالایطاق را از این جهت که نتیجه ای ندارد،فعلی عبث می شمارندومؤاخذه بندگان رادراین گونه موارد،حتی از طرف خداوند،قبیح می دانند و معتقدندکه از سوی باری تعالی چنین اوامری صادر نشده است و ثواب وعقاب بندگان منحصردر اعمال اختیاری و مقدور آنان است.3-با نگاهی به آرا واقوال مولانا جلال الدین-بویژه در بحث های مربوطبه جبر واختیاروتشبیه و تنزیه-در می یابیم که او دراین باب،موضع معتزله،شیعه و ماتریدیه دارد وصراحتا بیان می کند که خالق اختر و گردون ،امر و نهی جاهلانه نکرده است وهمچنین در مورد کسانی که با داعیۀ قادرتر دانستن خداوند به جواز تکلیف مالایطاق معتقدند،می گوید آنان گرچه که احتمال عجز و ناتوانی را از خداوند دفع کرده اند،ولی اورا سفیه و جاهل پنداشته اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقتران (همنشینی) سورۀ انفال و توبه، بَسمَله،

عنوان انگلیسی نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین حیدری |
دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_42574_9ac6e5d646ad1a81aa4c04748925f6ac.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات