این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۵-۶۴

عنوان فارسی فی ان الموت حق و الصراط حق و ان الله یبعث من فی القبور
چکیده فارسی مقاله علمای طبیعی سبب موت را در ماده و صور متعلق به مواد واستعدادات جستجو نموده اند و از باب آنکه قوای جسمانی از حیث تأثیر و تأثر و فعل و انفعالات تنهای پذیرند ناچار فنا بربدن حاکم است و ابدان به تدریج روه به ضعف رفته و بالاخره نفاد حرارت طبیعی و غریزی یا زیادتی رطوبات و یا از ناحیۀ – تأثیرات الکواکب بحسب حظوظها عند طالع المولود- و یا اموری از ان قبیل که از اسباب و علل طبیعی محسوب میشوند ابدان از قبول افاعیل نفس و مظهر بودن جهت آثار روح نکول نموده، ناچار نفس که از عالم تجرد و ملکوت اسباب به باطن خود رجوع نموده و موت عرض میشود. جان عزم رحیل کرد گفتم که مرو گفتا چه کنم خانه، فرو می آید بنابر مرام صدرالحکما که منشأ پیدایش نفس را حرکت و سیلان مواد و صور مستعد از برای درجات نباتی و حیوانی و وصول به مقامات انسانی میداند، علت موت طبیعی (نه احترامی) را حرکت نفس به عالم خود و رجوع روح مجرد امری بعد از استیفای درجات انسانی و نیل به مقامات و مراتب شایستۀ آن میداند به این معنی که نفس در اول وجود عین مواد و صور حاله در مواد است و از بعد رسیدن به مقام انسانی (مطابق استعداد جوهری هرنفس) به تدریج - شیئاً فشیئاً – تعلق آن رو به ضعف رفته تا آنکه بالمره جلباب خود را رها نماید ازتعلق نفس به بدن نیل به درجات لایق آنست و بعد از حصول غایت جهت تعلق زائل میشود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید جلال الدین آشتیانی |
نامشخص


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_35034_3e7121074d1ffe05190934da43271a87.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات