این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۵-۶۴
عنوان فارسی
فی ان الموت حق و الصراط حق و ان الله یبعث من فی القبور
چکیده فارسی مقاله
علمای طبیعی سبب موت را در ماده و صور متعلق به مواد واستعدادات جستجو نموده اند و از باب آنکه قوای جسمانی از حیث تأثیر و تأثر و فعل و انفعالات تنهای پذیرند ناچار فنا بربدن حاکم است و ابدان به تدریج روه به ضعف رفته و بالاخره نفاد حرارت طبیعی و غریزی یا زیادتی رطوبات و یا از ناحیۀ – تأثیرات الکواکب بحسب حظوظها عند طالع المولود- و یا اموری از ان قبیل که از اسباب و علل طبیعی محسوب میشوند ابدان از قبول افاعیل نفس و مظهر بودن جهت آثار روح نکول نموده، ناچار نفس که از عالم تجرد و ملکوت اسباب به باطن خود رجوع نموده و موت عرض میشود. جان عزم رحیل کرد گفتم که مرو گفتا چه کنم خانه، فرو می آید بنابر مرام صدرالحکما که منشأ پیدایش نفس را حرکت و سیلان مواد و صور مستعد از برای درجات نباتی و حیوانی و وصول به مقامات انسانی میداند، علت موت طبیعی (نه احترامی) را حرکت نفس به عالم خود و رجوع روح مجرد امری بعد از استیفای درجات انسانی و نیل به مقامات و مراتب شایستۀ آن میداند به این معنی که نفس در اول وجود عین مواد و صور حاله در مواد است و از بعد رسیدن به مقام انسانی (مطابق استعداد جوهری هرنفس) به تدریج - شیئاً فشیئاً – تعلق آن رو به ضعف رفته تا آنکه بالمره جلباب خود را رها نماید ازتعلق نفس به بدن نیل به درجات لایق آنست و بعد از حصول غایت جهت تعلق زائل میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید جلال الدین آشتیانی |
نامشخص
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_35034_3e7121074d1ffe05190934da43271a87.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات