این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۶
عنوان فارسی
ابن درستویه یک چهرۀ درخشان ایرانی در نحو عربی بغداد شهریکه بپا میخیزد
چکیده فارسی مقاله
بغداد در عصر ساسانی یکی از مناطق ییلاقی حومه مدائن بوده است. بزرگانِ دولت در آن، بناها و باغهایی جهت استراحت و تفرج داشته اند. تا آغاز دورۀ اسلامی بغداد دیهی بیش نبود. در سالهای 14 و 17 هجری بصره و کوفه بوسیلۀ عتبۀ بن غزوان مازنی و سعدبن ابی وقاص سرداران اسلامی بنا شد. و بفاصلۀ کوتاهی دو مکتب نحوی در آنها پدید آمد. و حیات علمی و فکری در آنها رشد یافت. بغداد در این وقت هنوز بصورت شهر درنیامده بود. ابوجعفر منصور دومین خلیفه عباسی (136- 158ھ) بنابه ملاحظات سیاسی و طبیعی بغداد را بصورت شهری درآورد (146ھ). خلفاء عباسی بغداد را مقر خلافت خویش قرار دارند. و اهتمام بلیغی در آبادانی آن مبذول داشتند. نهضت فکری در بغداد همزمان با عمران و گسترش شهری بغداد، حیات علمی و فکری و ادبی در آن پدیدار گشت. زیرا بخاطر تشویق و تأیید خلفاء و بزرگان دولت عباسی علماء و فقها و ادباء و شعراء به این شهر روی آوردند. و هنوز سدۀ بنیاد این شهر به پایان نرسیده بود که انبوهی از علماء و ادباء درآن استقرار یافتند. مدارس و کتابخانه ها و بیمارستانها و رصدخانه ها در آن تأسیس شد. و در رأس همۀ این مؤسسات «بیت الحکمه» که مرکز مهم ترجمه و تدوین کتب در علوم و فنون مختلف بوده، دراین شهر به وجود آمد. چنانکه کتابهای فراوانی در آن فراهم آمد، و دانشمندان برجسته ای در آن سرگرم تحقیقات بوده اند. سرعت بغداد در سیر علمی وادبی درخشان خود دو مکتب بصره و کوفه را تحت الشعاع قرار داد. وخود میدان برخورد آراء دو مکتب مزبور و سایر مکاتب گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
نامشخص
چکیده انگلیسی مقاله
بغداد در عصر ساسانی یکی از مناطق ییلاقی حومه مدائن بوده است. بزرگانِ دولت در آن، بناها و باغهایی جهت استراحت و تفرج داشته اند. تا آغاز دورۀ اسلامی بغداد دیهی بیش نبود. در سالهای 14 و 17 هجری بصره و کوفه بوسیلۀ عتبۀ بن غزوان مازنی و سعدبن ابی وقاص سرداران اسلامی بنا شد. و بفاصلۀ کوتاهی دو مکتب نحوی در آنها پدید آمد. و حیات علمی و فکری در آنها رشد یافت. بغداد در این وقت هنوز بصورت شهر درنیامده بود. ابوجعفر منصور دومین خلیفه عباسی (136- 158ھ) بنابه ملاحظات سیاسی و طبیعی بغداد را بصورت شهری درآورد (146ھ). خلفاء عباسی بغداد را مقر خلافت خویش قرار دارند. و اهتمام بلیغی در آبادانی آن مبذول داشتند. نهضت فکری در بغداد همزمان با عمران و گسترش شهری بغداد، حیات علمی و فکری و ادبی در آن پدیدار گشت. زیرا بخاطر تشویق و تأیید خلفاء و بزرگان دولت عباسی علماء و فقها و ادباء و شعراء به این شهر روی آوردند. و هنوز سدۀ بنیاد این شهر به پایان نرسیده بود که انبوهی از علماء و ادباء درآن استقرار یافتند. مدارس و کتابخانه ها و بیمارستانها و رصدخانه ها در آن تأسیس شد. و در رأس همۀ این مؤسسات «بیت الحکمة» که مرکز مهم ترجمه و تدوین کتب در علوم و فنون مختلف بوده، دراین شهر به وجود آمد. چنانکه کتابهای فراوانی در آن فراهم آمد، و دانشمندان برجسته ای در آن سرگرم تحقیقات بوده اند. سرعت بغداد در سیر علمی وادبی درخشان خود دو مکتب بصره و کوفه را تحت الشعاع قرار داد. وخود میدان برخورد آراء دو مکتب مزبور و سایر مکاتب گردید.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدمهدی بورگل |
نامشخص
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_35063_113c9a6e3f0be959bfae5a2ab410ebde.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات