این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۹

عنوان فارسی طراحی و اعتبارسنجی مدل عدم حساسیت سازمانی در سرمایه ‌های انسانی (مطالعه موردی: شرکت ملی گاز استان کرمانشاه)
چکیده فارسی مقاله هدف: عدم حساسیت سازمانی (بی‌حسی سازمانی) نوعی میل به بی‌میلی و درک نکردن آگاهانه امور توسط کارکنان است که به دلیل انتظارات برآورده‌نشده در تفکر و رفتار آنان پدید می‌آید. هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مدل بی‌حسی سازمانی در سرمایه‌های انسانی است.روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق اکتشافی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد است. جامعه آماری شامل خبرگان شرکت گاز استان کرمانشاه بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 13 مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از رویکرد داده‌بنیاد و نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی‌اِی، همچنین، اعتبارسنجی مدل با استفاده از آزمون تی تک‌نمونه‌ای صورت گرفته است.یافته‌ها: یافته‌ها شامل 367 کد، 77 مفهوم‌، 24 مقوله فرعی، و 6 مقوله اصلی‌ بودند که در قالب مدل ارائه و اعتبار مدل تأیید شد.نتیجه‌ گیری: نتایج حاکی از شناسایی مهم‌ترین عوامل علّی (بی‌عدالتی، عدم شایسته‌سالاری، مسائل اقتصادی، و اهمیت ندادن مدیر به رشد)، مداخله‌گر (الگوگیری، بی‌توجهی به علایق و نظرات، عوامل کاهنده موفقیت، و مسائل فراسازمانی)، زمینه‌ای (ویژگی‌های شخصی، نظام نامناسب تشویق و تنبیه، فرهنگ‌سازمانی، و اهداف متناقض)، پدیده‌محوری (کم‌کاری خاموش، بی‌اعتنایی، کرختی، و بی‌رغبتی سازمانی)، راهبردها (کاهش تعهد و مشارکت، مسائل روحی‌ـ روانی منفی، اعتراض، و کاهش کمّیّت و کیفیت کار)، و پیامدهای بی‌حسی سازمانی (افزایش تخلف، کاهش بهره‌وری، بیزاری از کار و سازمان، و نارضایتی فراگیر) در سرمایه‌های انسانی شرکت ملی گاز استان کرمانشاهافزایش تخلف، کاهش بهره‌وری، بیزاری از کار و سازمان، و نارضایتی فراگیربودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی‌حسی سازمانی،سرمایه ‌های انسانی،شرکت ملی گاز استان کرمانشاه،طراحی مدل،

عنوان انگلیسی Designing and Validating the Organizational Insensitivity Model in Human Resources (Case Study; National Gas Company Branch in Kermanshah Province)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Organizational insensitivity is a kind of inclination toward reluctance and deliberate lack of understanding by the employees that appears in their thoughts and behavior when their expectations are not met. The purpose of this study was to design and validate the organizational insensitivity model in the human resources.Research method: The study is applied in terms of purpose and exploratory based on grounded theory in terms of research method. The statistical population included the experts of National Gas Company in Kermanshah province. Based on purposive sampling, 13 interviews were made up to the saturation point. Data collection instruments included semi-structured interviews and a questionnaire. Data analysis was done using grounded theory and MAXQDA, and validation of the model was done using one-sample t-test.Findings: the findings included 367 codes, 77 concepts, 24 secondary categories, and 6 main categories, which were presented as a model. The model was validated, too.Conclusion: The results indicated the main causal factors (injustice, lack of meritocracy, economic issues, and manager’s disregard of growth), intervening factors (following others, lack of attention to interests and opinions, factors reducing success, and extra-organizational issues), contextual factors (personal attributes, improper reward and punishment system, organizational culture, and contradictory goals), axial phenomenon (silent inactivity, indifference, numbness, and organizational disinterest), strategies (reduction of commitment and participation, negative spiritual and mental issues, objection, and reduction of job quantity and quality), and consequences of organizational insensitivity in the human resources of National Gas Company branch in Kermanshah province (increase of infringements, reduction of efficiency, loathing work and organization, and widespread dissatisfaction).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بی‏حسی سازمانی,سرمایه ‏های انسانی,شرکت ملی گاز استان کرمانشاه,طراحی مدل

نویسندگان مقاله محمدامین آئینی |
گروه مدیریت، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

سید نجم الدین موسوی |
گروه مدیریت، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

رضا سپهوند |
گروه مدیریت، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

امیر هوشنگ نظرپوری |
گروه مدیریت، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_86037_c01c75565fae73690527448af6e396df.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات