این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۴۱-۶۰

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ مدرسه موفق
چکیده فارسی مقاله فرهنگ مدرسه ابزار مدیریتی مهمی است که به موفقیت مدرسه کمک می‌کند. در بسیاری از سازمان‌های موفق، مدیران به این مهم توجه لازم را دارند. اما مطالعات و تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد بسیاری از سازمان‌ها از وجود و نحوه عملکرد فرهنگ سازمانی بی‌اطلاع‌اند. از این ‌رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ مدرسه موفق انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی‌ـ کمّی) است. در بخش کیفی، جامعه پژوهش شامل مقالاتی بودند که در زمینه فرهنگ مدرسه و مدرسه موفق بین سال‌های 2005 تا 2020 در منابع داخلی و خارجی چاپ شده‌ بودند. تعداد 50 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شد. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل همه دبیران دوره دوم متوسطه شهر اردبیل به تعداد 500 نفر بودند. تعداد 217 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار هفت‌مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شد. در بخش کمّی از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. یافته‌های پژوهش بیانگر شناسایی 55 شاخص الگوی فرهنگ مدرسه موفق در قالب 12 مؤلفه‌ـ شامل چشم‌انداز و مأموریت مدرسه، توجه به رشد همه‌جانبه شاگردان، ساختار توانمندساز مدرسه، همکاری و ارتباط مؤثر کارکنان، حمایت اجتماعی، مدیریت همکارانه، جوّ یادگیری مثبت، اخلاق حرفه‌ای، رهبری مؤثر، ویژگی‌های شناختی فراگیران، کارآیی و اثربخشی، مدیریت منابع انسانی اثربخش‌ـ بود. اعتبار الگوی طراحی‌شده با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS3 از طریق تحلیل عاملی مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. نتایج این مطالعه می‌تواند به مدیران و کارشناسان آموزشی در توسعه فرهنگ مدرسه و شناسایی ویژگی‌های مدارس موفق و اثربخشی آن کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری،فرهنگ مدرسه،مدرسه موفق،مدیریت،

عنوان انگلیسی Designing and Validating the Successful School Culture Model
چکیده انگلیسی مقاله School culture is an important managerial tool that helps school succeed. In many successful organizations, managers pay sufficient attention to this issue. However, studies related to this issue show that many organizations are not informed about the existence and performance manner of organizational culture. Thus, the present study was carried out to design and validate the successful school culture model. The research method adopted in this study was mixed-methods approach. In the qualitative phase, the statistical population involved articles published about school culture and successful school from 2005 to 2020 in Iranian and non-Iranian journals, out of which 50 articles were selected for the final analysis. In the quantitative phase, the statistical population involved all teachers of secondary high schools of Ardabil (five hundred teachers). Out of these, 217 individuals were selected as the statical sample using cluster random sampling. In the qualitative phase, the seven-stage meta-synthesis instrument proposed by Sandelowski and Barroso (2007) was used. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire was used. The results of the study led to the identification of 55 indices of successful school culture model. These were formed as 12 components, namely school prospect and mission, attention to the comprehensive growth of students, school’s empowering structure, effective cooperation and relation of employees, social support, cooperative management, positive learning environment, professional morality, effective leadership, learners’ cognitive features, effectiveness and efficiency, and effective human resource management. The validity of designed model was assessed and confirmed using SmartPLS3 software through factorial analysis. The results of this study can help educational managers and staff develop school culture, identify successful schools’ features, and improve effectiveness of schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رهبری,فرهنگ مدرسه,مدرسة موفق,مدیریت

نویسندگان مقاله فضایل کیانی |
گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

عادل زاهد بابلان |
گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

علی خالق خواه |
گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

تقی اکبری |
گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_90272_2a652cf4387d49550e997ea019c48b56.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات