این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۵
عنوان فارسی
ارزیابی برنامه آموزشی رشته معماری در دوره کارشناسی براساس مؤلفه تطبیق با بازار کار (با تأکید بر طرحهای شماتیک بهعنوان یکی از فازهای فرآیند طراحی)
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش بهدنبال آن بوده که برنامه آموزشی دوره کارشناسی معماری تا چه میزان با خدمات خواسته-شده از افراد شاغل در بازار حرفهای سنخیت دارد.روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی (با تمرکز بر طرحهای شماتیک، به-عنوان یکی از فازهای طراحی) به مقایسه برنامه آموزشی مصوب دانشگاه تهران با قراردادهای همسان معماری بهمثابه یکی از نیازهای بازار حرفهای پرداخته است.یافتهها: در موضوع نحوه کسب اطلاعات، یافتهها مؤید آن بوده که برنامه آموزشی دانشگاه تهران به بازدیدهای میدانی؛ تفکر طراحی؛ مطالعه کتابخانهای و یا آشنانمودن دانشجویان با طرحهای بالادستی اهمیت داده است. اما در زمینه تبادل نظر با کارفرما دچار خلاء است. در موضوع نوع اطلاعات و فعالیتهای موردنیاز، یافتهها مؤید آن بوده که یکی از نقاط ضعف این برنامه عدمتقویت مهارتهای عملی دانشجویان برای تصمیم-گیری درخصوص مناسببودن یا نامناسببودن زمین موردنظر است. یافتهها در موضوع نحوه ارائه مدارک موردنیاز نیز مؤید آن بوده که یکی از نقاط ضعف این برنامه نپرداختن به مهارتهای نوشتاری دانشجویان است.نتیجهگیری و پیشنهادات: برنامه آموزشی مصوب دانشگاه تهران برای دوره کارشناسی معماری، تاحدود زیادی با تواناییهای موردنیاز برای انجام طرح شماتیک در قالب قراردادهای همسان معماری تطابق دارد. بااینحال، لحاظنمودن مباحثی در رابطه با تکنیکهای گردآوری اطلاعات و یا گزارشنویسی در معماری و یا مکانیابی عملی کاربریها میتواند خلاءهای موجود را کاهش دهد.نوآوری و اصالت: مشخصنمودن قوتها و ضعفهای برنامه آموزشی رشته معماری براساس قراردادهای همسان معماری
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازار کار حرفهای، برنامه آموزشی دانشگاه تهران، کارشناسی معماری، طراحی معماری شماتیک، قراردادهای همسان معماری،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the undergraduate architecture course's educational program based on adaption to professional practice (with emphasis on schematic designs as one of the design phases)
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: This study aims to determine the relationship between the services that professionals in the market need and the educational program for a bachelor's degree in architecture.Methodology: To evaluate the educational program prepared and approved by Tehran University with common architectural contracts as one of the needs of the professional practice, the current study employs the qualitative content analysis approach, concentrating on schematic designs as one of the design phases.Results: In the matter of how to obtain information, the findings have confirmed that the educational program of Tehran University includes field visits; design thinking; Studying in the library or familiarizing students with large-scale or master plans. However, there is a gap in discussing ideas with the employer. According to the research findings on the information and tasks needed, one of the program's shortcomings is that it doesn't give students more practical knowledge to help them decide if the land in issue is appropriate or unfit. The findings regarding the issue of how to deliver the necessary documents further supported the notion that one of this program's weaknesses is its disregard for the student's writing abilities.Conclusions and recommendations: The educational curriculum for the bachelor's degree in architecture approved by the University of Tehran is mainly compatible with the skills needed to execute a schematic design in common architectural contracts. However, including topics related to information gathering techniques or report writing in architecture or practical location of users can reduce existing gaps.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازار کار حرفهای, برنامه آموزشی دانشگاه تهران, کارشناسی معماری, طراحی معماری شماتیک, قراردادهای همسان معماری
نویسندگان مقاله
جواد گودینی |
استادیار گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی
اسحاق رضازاده |
استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_4208_914ac8a1fdbc3430aa1f6e0d92500cd2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات