این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۱۳۷-۱۵۲
عنوان فارسی
واکاوی کاربردهای تحلیل هزینه-اثربخشی در تصمیم گیریها و سیاستگذاریهای آموزشی
چکیده فارسی مقاله
در راستای تأمین اطلاعات علمی-فنی دقیق و کاربردی برای بهبود تصمیم گیریها و سیاستگذاریهای آموزشی که با ساختارها و پیچیدگیهای زیادی احاطه شده اند، مطالعه حاضر، تحلیل چندوجهی هزینه-اثربخشی را پیشنهاد کرده است؛ این روش با تلفیق دو تحلیل متعارف و پُراستفاده یعنی تحلیل تولید و تحلیل هزینه، اطلاعات علمی-فنی مناسب و غنی برای اولویت بندی گزینه های ناظر به تصمیمات تخصیص منابع در آموزش و پرورش فراهم میکند و قابلیتهای بیبدیلی در اختیار تصمیمگیران و سیاستگذاران قرار میدهد. تحلیل هزینه-اثربخشی با دو روش ساده و تفصیلی قابل انجام است که طی سالهای اخیر روش ساده بطور چشم گیری مورد توجه محققان قرار گرفته اما روش تفصیلی برغم قابلیتهای بی بدیل آن، بطور کلی در عرصۀ تحقیقات آموزشی، دچار کم توجهی مفرط بوده است. از این رو مطالعه حاضر، قابلیتهای تحلیل هزینه-اثربخشی تفصیلی را با اتکا به سه مجموعه اطلاعات آماری آموزشی متفاوت شناسایی و بازنمایی کرده است. دستاوردها نشان دادند که ویژگیها و کیفیت داده های آماری در دسترس نقش کلیدی در اجرا و انجام تحلیل هزینه-اثربخشی با رویکرد تفصیلی دارد. همچنین، مشخص گردید که تحلیل تولیدات (ستانده های) آموزشی و تحلیل هزینه ها به تنهایی نتایج غیردقیق و عموماً ناسازگاری برای تصمیم گیری و سیاستگذاری فراهم میکنند. با انجام تحلیل هزینه-اثربخشی، دو مسئلۀ اساسی کم دقتی و ناسازگاری مورد اشاره برطرف میشود و در عین حال، اطلاعات علمی-فنی جزئی و عمیقی برای ارتقای کیفیت تصمیم گیریها و سیاستگذاریها فراهم میگردد. در پایان، پیشنهادات کاربردی-سیاستی و علمی-پژوهشی مرتبط برای توسعه کاربردهای تحلیل هزینه-اثربخشی در عرصۀ تحقیقات آموزشی ارائه شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل هزینه-اثربخشی، تصمیم گیری آموزشی، سیاستگذاری آموزشی، تحلیل تولید، تحلیل هزینه،
عنوان انگلیسی
Exploring the Applications of Cost-effectiveness Analysis in Educational Decision-Making and Policy Development
چکیده انگلیسی مقاله
To provide appropriate scientific information for improving the quality of decision-making and policy development in educational context dominated by complicated hierarchical structures, this article offers cost-effectiveness analysis. The analysis which is based on the integration of two popular analyses that is production analysis and cost analysis, helps provide compiling results and scientific information essential for decision makers and policy makers. Of the two implementing approaches, it is the short-cut approach which has attracted more attention, though the advanced approach entailed more capabilities and rarely used in educational research. Using three distinctive educational data sets, this study explores the unique capabilities of the advanced approach of cost-effectiveness analysis for that purpose. It was found that the characteristics of data sets are important in exploring the capabilities of the advanced approach. We have also showed that the conventional production and cost analyses provide incomplete and in part misleading results. It is through the application of cost-effectiveness analysis we were able to achieve accurate and consistent results that help provide appropriate scientific information for improving decision-making and policy development. At the end, policy implications were drawn and discussed and guide lines for the applications of cost-effectiveness analysis for future educational research have been offered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل هزینه-اثربخشی, تصمیم گیری آموزشی, سیاستگذاری آموزشی, تحلیل تولید, تحلیل هزینه
نویسندگان مقاله
ابوالقاسم نادری روشناوند |
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_4212_c896858c7e2eca4cda3a51b18237ed3a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات