این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱۹، شماره ۲۹، صفحات ۲۴۹-۲۷۴
عنوان فارسی
بررسی رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده به عنوان فراداستان تاریخنگارانه
چکیده فارسی مقاله
فراداستان تاریخ نگارانه یکی از نمودهای سبک نگارش پسامدرنی و از عالیترین نمونههایی است که بدون ادعایی مبنی بر ارائه تصویری از واقعیت، نظر خواننده را به ساختگی بودن خود جلب کرده و بدین ترتیب صحت وقایع تاریخی را به چالش میکشد و تاریخ را به گونهای متفاوت از آنچه روی داده، نمایش میدهد. این پژوهش رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده را بر اساس نظریات لیندا هاچن در رابطه با فراداستان تاریخ نگارانه مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان میدهد که آلنده با استفاده از روشهایی چون جعل تاریخ، بینامتنیت، پاردوی و آیرونی، به بازنویسی تاریخ کشور شیلی در قرن بیستم، بخصوص حوادث دوره ریاست جمهوری سالوادور آلنده و کودتای 1973 می پردازد. در واقع این اثر یک نمونه از روایت های فراداستانی تاریخ نگارانه می باشد که تاکید بر ساختگی بودن خود داشته و تلاش دارد تا به خواننده بقبولاند که حوادث و وقایع اندکی متفاوت از آنچه در تاریخ روی داده می باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراداستان تاریخنگارانه، بینامتنیت، ایزابل آلنده، لیندا هاچن، خانه ارواح،
عنوان انگلیسی
An Analysis of The House of the Spirits by Isabel Allende as a Historiographic Metafiction
چکیده انگلیسی مقاله
Historiographic metafiction, as one of the postmodern writing styles, reminds the readers of its being fictional as it does not claim of any representation of reality and thus it challenges the historical truth. In fact it presents history in a slightly different manner than how it actually happened or conceived. Linda Hutcheon, the Canadian critic, as one of the most significant postmodern theoreticians, defined hysterographic metafiction as works which use historical background while having some postmodern techniques. This study applies her theory to The House of the Spirits by Isabel Allende. Using techniques such as intertextuality, parody and irony, Allende has rewritten turbulent Chilean history in the twentieth century and especially the events before, during and after President Salvador Allende’s time in office and the 1973 coup. Meanwhile she casts a doubt on the truth of some historical events, which establishes the work as a historiographic metafiction rather than a purely magic realistic text.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فراداستان تاریخنگارانه, بینامتنیت, ایزابل آلنده, لیندا هاچن, خانه ارواح
نویسندگان مقاله
عبدالباقی رضایی تالار پشتی |
استادیار ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان
بهزاد پورقریب |
گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان
احمد رضا رحیمی |
دانشجو دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
نشانی اینترنتی
https://clls.sbu.ac.ir/article_103264_69e83188dc4b48a48b762bf6f7cd60d3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات