این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۶۵، شماره ۱۴، صفحات ۴۹-۵۳
عنوان فارسی
اثر کتابچه آموزش تغذیه در مورد صبحانه بر آگاهی دانشآموزان سال چهارم دبستانهای دخترانه منطقه شش آموزش و پرورش تهران
چکیده فارسی مقاله
تغذیه به عنوان یک عامل مهم در تعیین سلامتی میتواند بر موفقیت تحصیلی دانشآموز موثر باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشاندهنده آن است که دانشآموزانی که دارای سوء تغذیه هستند از دقت و تمرکز کمتری برخوردار هستند و افت تحصیلی قابل توجهای داشتهاند. هدف از این مطالعه تعیین اثر کتابچه آموزش تغذیه در مورد صبحانه بر آگاهی دانشآموزان سال چهارم دبستانهای دخترانه منطقه شش آموزش و پرورش تهران، سال تحصیلی 82-1381. روش بررسی: مطالعه از نوع مداخلهای بود. تعداد نمونهها 100 نفر بود که به طور مساوی بین دو گروه مورد (آموزش گیرنده) و شاهد تقسیم شدند. در ابتدای مطالعه در هر دو گروه، پیشآزمون آگاهی انجام گرفت و سپس به گروه مورد، کتابچه ارائه شد تا هر دانشآموز خودش آن را مطالعه کند و در گروه شاهد هیچ آموزشی صورت نگرفت. دو هفته بعد از آن دوباره آزمون آگاهی عیناً در هر دو گروه تکرار شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه (عمومی و آگاهی) استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرات آگاهی در گروه کتابچه در مقایسه با گروه شاهد، 22/2 نمره افزایش یافت که از نظر آماری معنیدار بود (001/0p<). هیچ یک از متغیرهای مستقل (بعد خانوار، تحصیلات و شغل والدین، ساعت صرف شام، خواب و بیدار شدن دانشآموز، مسئول تهیه صبحانه خانوار و وضعیت مصرف صبحانه در سایر افراد خانواده) بر میانگین تفاوت نمرات آگاهی تأثیر آماری معنیدار نداشت. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که کتابچه آموزش تغذیه در مورد صبحانه، باعث افزایش سطح آگاهی دانشآموزان دختر این گروه سنی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغذیه ، صبحانه ، کتابچه و آگاهی
عنوان انگلیسی
The effect of a nutritional teaching booklet concerning breakfast on the knowledge of fourth grade girls: Tehran’s sixth educational and teaching district
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nutrition as an important factor in health can be effective in educational success of students. Malnourished students have less concentration and attention. Lack of breakfast consumption for a long period has negative effect in behavior and health. The purpose of this study is to determine the effect of a nutritional teaching booklet about breakfast on the knowledge of fourth grade girls at Tehran’s 6th educational and teaching district.Methods: This interventional study performed on 100 fourth grade girls from 10 schools in Tehran city, randomly divided into two groups case who received booklet and control group. Subject: At first a pretest of knowledge was done for all the students (case and control). The case group was given the booklet to read by themselves. No teaching provided for the control group. A knowledge posttest was performed two weeks later. Two types of questionnaires (general and knowledge) were used to collect data. The following methods were used: chisquare test for comparing case and control groups from the aspect of independent variables, pair t- test for comparing the knowledge scores between case and control groups and one-way ANOVA for assessment of independent variables effect on the mean difference of knowledge in samples. Results: The mean score of knowledge in the case group against the control increased 2.22 (p< 0.001). The one-way ANOVA method showed that none of the independent variables (family size, parents’ career and educational level, dinner breakfast sleeping and waking up time, the person who prepares breakfast at home, breakfast consumption status in other members of family) had significant effect on the mean of the knowledge scores’ difference. Conclusions: The results of this study showed the nutritional teaching booklet about breakfast caused an increase in the knowledge of this age group of girl students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching, nutrition, breakfast, booklet and knowledge
نویسندگان مقاله
پونه انگورانی | angoorani p
سید علی کشاورز | keshavarz a
هاله صدرزاده یگانه | sadrzadeh h
عباس رحیمی | rahimi a
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-664&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات