این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۶، شماره ۳۰، صفحات ۲۰۲-۲۲۲

عنوان فارسی Le français sur objectif universitaire : Analyse de la logique curriulaire de l’enseignement du français en Iran
چکیده فارسی مقاله اصلاحات اخیر در برنامهٴ درسی با هدف بهبود عملکرد نظام آموزشی در سراسر جهان، به سبب پیدایش رویکرد توانش-محور بوده است. این مسئله ما را بر آن داشت تا به بررسی جایگاه برنامهٴ درسی فرانسه با اهداف دانشگاهی در ایران بپردازیم. در پژوهش پیش رو، نخست به مرور ادبیات تحقیق پرداخته شده و مفهوم برنامهٴ درسی مورد مطالعه قرار گرفته است. سپس، دو الگوی موجود در مطالعات برنامهٴ درسی و اصول آنها بررسی شده‌اند؛ یعنی آموزش هدف-محور که از نظریۀ رفتارگرایی برگرفته شده و بر دستیابی بر اهداف تاکید دارد و رویکرد توانش-محور که بر اساس دیدگاه سازاگرایی اجتماعی استوار است و بر رشد توانش‌ها در بافت انگشت می‌نهد. در پایان، به کمک مفاهیم بحث شده در مقاله، برنامهٴ درسی مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه، به عنوان یکی از رشته‌های فرانسه با اهداف دانشگاهی مورد کنکاش قرار گرفته است. 106 واحد آموزشی (24 واحد فرانسه عمومی و 82 واحد فرانسه اختصاصی) از این برنامهٴ درسی که از مهر 1399 در حال اجراست و اجزای اصلی آن شامل اهداف، مواد درسی، رویکردهای آموزشی و ارزشیابی تشریح شده است. این مطالعه نشان داده است که برنامهٴ درسی مذکور همچنان از رویکرد توانش-محور فاصله دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی زبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله approche par compé, tences, curriculum, FOU, pé, dagogie par objectifs, ré, forme curriculaire

نویسندگان مقاله Shiva VAHED |
Université Tarbiat Modares, département de français, ،Téhéran, Iran,

Marzieh MEHRABI |
Département de langue et littérature françaises, faculté de langue et littératures étrangères, Université de Téhéran


نشانی اینترنتی https://france.tabrizu.ac.ir/article_16052_9e0f3253ac08b8f0452045f18abd547e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات