این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۶، شماره ۳۰، صفحات ۰-۱۷۲

عنوان فارسی Analyse de la trajectoire du regard des étudiants/apprenants iraniens lors de la lecture du texte en langue maternelle (persan) et langue étrangère (français) avec l’appareil « Oculomètre »
چکیده فارسی مقاله  پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» می‌پردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل از پردازش بینایی زبان‌آموز، بر درک و تفسیر مفهوم متن، صحه می‌گذارد. برای درک بهتر تغییرات رفتار زبان‌آموز، مسیر حرکات چشم زبان‌آموزان در هنگام خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی، تجزیه و تحلیل شده است. ردیابی مسیر حرکات چشم، برای شناسایی ترتیب عملیات ذهنی ضروری است و اطلاعاتی در مورد توالی عناصر استخراج شده توسط حرکات چشم زبان‌آموز و در نتیجه بازنمایی ذهنی و بازیابی اطلاعات مورد نظر ارائه می‌دهد. این تکنیک، استخراج راهبردهای مورد استفاده زبان‌آموزان، در حین خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی را میسر می‌سازد. بر اساس نتایج این تحقیق، زبان‌آموزان ایرانی در استنباط مفهوم متن با مشکل مواجه هستند، مشکلی که یادگیری مهارت خواندن و درک مفهوم متن به زبان خارجی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابر یافته‌های این پژوهش، آموزش فرآیندهای شناختی و راهبردهای مؤثر در درک مفهوم متن به معلمان و زبان‌آموزان، منجر به بهبود مهارت درک مطلب می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با "دستگاه ثبت و ردیابی حرکات چشم"
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله apprenants iraniens, Compréhension du texte, Oculomètre, Scanpath, Stratégies de la lecture

نویسندگان مقاله Hadisehalsadat MOUSAVI |
Maitre-assistante, Département de langue et littérature françaises, Faculté des lettres et des sciences humaines, Université Shahid Chamran d’Ahvaz, Ahvaz, Iran

Roya LETAFATI |
Professeur, Département de langue française, Faculté des sciences humaines, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran.

Hamidreza SHAIRI |
Maître de conférence, Département de langue française, Faculté des sciences humaines, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran.

Parivash SAFA |
Maître de conférence, Département de langue française, Faculté des sciences humaines, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran.


نشانی اینترنتی https://france.tabrizu.ac.ir/article_14596_19d19bb7ea8b58c9652c637abb1ae7d1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات