این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۳-۳۱

عنوان فارسی اولویت‌بندی اثرات زیرساخت‌ها، کاربری زمین و شرایط محیطی بر انتخاب دوچرخه در سفرهای شهری با استفاده از یک رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره فازی
چکیده فارسی مقاله انتخاب دوچرخه به‌عنوان شیوه سفر شهری متاثر از متغیرهای متعددی است. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که علاوه بر متغیرهای هزینه و زمان سفر، انتخاب سفر دوچرخه به عوامل دیگری همچون زیرساخت‌ها شهری، شرایط محیطی و کاربری زمین وابسته است. در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره فازی به شناسایی و رتبه‌بندی این متغیرها پرداخته شود. در این تحقیق 18 متغیر در سه گروه فوق شناسایی و تعیین شدند. یافته‌های تحقیق نشان دادند که در گروه زیرساخت‌ها، متغیرهای مسیر دوچرخه تفکیک‌شده، کیفیت روسازی، تراکم تقاطع‌ها، توپوگرافی مسیر و سطح تنش ترافیک شبکه خیابان‌ها به ترتیب بیشترین اولویت را در تحلیل فازی به دست آوردند. متغیرهای ترکیب کاربری‌ها و طراحی شهری محله محور به ترتیب بیشترین اولویت را در گروه کاربری زمین و متغیرهای کنترل تقاطع‌ها با چراغ راهنمایی و تسهیلات رفاهی دوچرخه به ترتیب بیشترین اولویت را در گروه شرایط محیطی داشتند. تحلیل میزان پراکندگی وزن نسبی متغیرها، انحراف از معیار بسیار اندکی را نشان داد که بیان‌کننده سازگاری ماتریس‌های فازی و قابل‌اتکا بودن نتایج است. همچنین، متغیرهای وابسته به معیار کاربری زمین، وزن نهایی قابل‌توجهی داشتند که نشان می‌دهد هرچند بسیاری از مطالعات گذشته از نقش معیار کاربری زمین در انتخاب دوچرخه غافل بوده‌اند، اما این معیار از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج این تحقیق توانسته مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر انتخاب دوچرخه در سفرهای شهری را شناسایی کند و نیز راهگشای مطالعات آتی با نگاهی ویژه به متغیرهای مرتبط با کاربری زمین باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه دوچرخه سواری، ایمنی، حمل و نقل پایدار، تحلیل سلسله مراتبی فازی، زیرساخت های شهری، شرایط محیطی، کاربری زمین.

عنوان انگلیسی Assessing the Effects of Infrastructure, Land Use and Built-Environment on the Bicycle Mode Choice in Urban Trips Using A Multi-Criteria Decision-Making Approach
چکیده انگلیسی مقاله This study identified the most important variables affecting the choice of bicycles in urban travel in terms of infrastructure, land use, and environmental conditions and could be a roadmap for future studies with a special look at the variables related to land use. Cycling has long been a way of traveling, especially in urban settings. But choosing this mode of travel requires improvements to be able to compete with other different modes of transportation. This study aims to evaluate the effect of multiple variables in the three groups of bicycle infrastructure, built environment, and land use, on the choice of bicycle as a mode of transportation in urban trips. This study evaluates the effect of 18 variables in the three groups of the above variables by applying the fuzzy theory approach in the Analytic Hierarchy Process (AHP) as one of the most valid multi-criteria decision-making methods. According to the research results, among the variables in the group of infrastructure variables, separated cycling routes, intersection density, and route topography had the most impact, respectively. In the group of built environmental, traffic signals and cycling facilities had higher priorities. In the group of land-use variables, variables of land use density and mixed land use had the most effect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cycling Infrastructure, Built-Environment, Land Use Mixture, Safety, Fuzzy-AHP.

نویسندگان مقاله غلامعلی بهزادی | Gh. Behzadi
Department of Civil Engineering, Shomal University, Amol, Iran
دانشگاه شمال، گروه مهندسی عمران، آمل، ایران

مجتبی کیانی | M. Kiani
Department of Civil Engineering, Shomal University, Amol, Iran
دانشگاه شمال، گروه مهندسی عمران، آمل، ایران

امید تی تی دژ | O. Titidezh
Department of Civil Engineering, Shomal University, Amol, Iran
دانشگاه شمال، گروه مهندسی عمران، آمل، ایران


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1951-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات