این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۵۴، شماره ۱، صفحات ۳۳-۵۲
عنوان فارسی
مطالعات تفسیری قرآن کریم در ایران معاصر؛ جریانها و رویکردها
چکیده فارسی مقاله
مطالعات تفسیری در ایران در بازه زمانی چهار دهه پس از تأسیس جمهوری اسلامی گسترش قابل ملاحظهای داشته است. این جستار با تحلیل شرایط تاریخی و اجتماعی این دوران و گفتمانهای موجود به جریانشناسی مطالعات تفسیری اهتمام داشته و در فضای فرهنگی ایران دو جریان تفسیری را شناسایی کرده که هر یک به نوبه خود طیفهای مختلفی را در خود گنجاندهاند. جریان تفسیری نخست، جریانی است مبتنی بر گفتمان این همانی دیانت و سیاست است که به مؤلفههای این گفتمان یعنی ضرورت دخالت روحانیت در سیاست، ولایت فقیه و جامعیت احکام قرآنی باور دارد و با توجه بدانها به تفسیر قرآن اهتمام نموده است. جریان دوم، جریانی است که بدون لحاظ و سوگیری نسبت به گفتمان این همانی دیانت و سیاست و مؤلفههای آن به تفسیر قرآن مبادرت کرده است. چارچوب نظری این پژوهش نظریه هرمنوتیک دریافت) (reception theory است که به نقش مفّسر و شرایط تاریخی و سیاسی وی در تفسیر متن اهمیت میدهد. در جریان تفسیری همسو با گفتمان این همانی دیانت و سیاست، تفاسیری با رویکردهای فلسفی و عقلگرایانه، اجتماعی و نیز واعظانه تألیف شدهاند. در جریان غیر همسو، طیفهای مختلف مفسّران سنتّی، سنتی نوگرا، قرآنبسنده، علمینگر، اخلاقی، تربیتی و هرمنوتیکی مدرن گرد آمدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفسیر قرآن کریم، جریانهای تفسیری، گفتمان این همانی دیانت و سیاست، ایران پس از انقلاب اسلامی،
عنوان انگلیسی
Exegetical Studies in Contemporary Iran; the Flows and Approaches
چکیده انگلیسی مقاله
Exegetical studies have expanded greatly over four decades after the foundation of the Islamic Republic. By analyzing the historical and social conditions of this period and existing discourses, this paper aims to deal with the flowology of interpretive studies. So, in Iran's cultural context, two exegetical flows were identified, each of which includes different groups. The first is based on "the sameness of the religion and politics" discourse. This flow believes in this discourse's components, namely "the necessity of the clergies' involvement in the politics", "guardianship of Wilāyat-e faqīh (the Islamic jurist)", and "comprehensiveness of the Quranic rules" and interprets the Quran according to them. The second is a flow that has interpreted the Quran without any consideration or bias toward the mentioned discourse and its components. The theoretical framework of this study is "the reception theory" which emphasizes the role of the interpreter and his historical and social situation in the text interpretation. The results show that in the first exegetical flow that is the advocate of "the sameness of the religion and politics" discourse, different interpretations have been written with philosophical, rational, social, and preaching approaches. Also, the impartial interpretive flow has consisted of different ranges of interpreters with traditional, modern-traditional, the Quran sufficiency, scientific, ethical, educational, and hermeneutic attitudes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفسیر قرآن کریم, جریانهای تفسیری, گفتمان این همانی دیانت و سیاست, ایران پس از انقلاب اسلامی
نویسندگان مقاله
فروغ پارسا |
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_41500_43da072f1f9edbcd8d3bc39ecc367bc4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات