این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۳
عنوان فارسی
ارزیابی مستندات روایی الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات الهی
چکیده فارسی مقاله
نظریه «الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات خدا»، بیانگر سلبیانگاری صفات ثبوتی اوست و برخی محدثان و متکلمان شیعه آن را پذیرفتهاند؛ از جمله: ثقهالاسلام کلینی، شیخ صدوق، ملامحمدصالح مازندرانی، علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و سیدعبدالله شبر. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که در فرهنگ روایی، تنها دو روایت میتواند مستند الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات الهی قرار گیرد که بهترتیب از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) صادر شده، اما با ملاحظه محتوای آنها، آشکار میگردد که روایت نخست، در صدد نفی محدودیتهای صفات انسانی از صفات الهی است؛ چنانکه روایت دوم، اثبات بساطت ذات الهی را کانون بررسی قرار داده و هیچکدام در پی موجهسازی نظریه سلبیانگاری صفات ثبوتی نیستند؛ علاوه بر اینکه این نظریه، نهتنها با فرهنگ روایی امامیه سازگار نیست؛ بلکه یک سلسله محذورات ثبوتی و اثباتی دارد که مانع پذیرش آن میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زبان دین، الهیات سلبی، معناشناسی صفات الهی، صفات خدا، مستندات روایی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the narrative evidence of Negative Theology in the Domain of Divine Attributes Semantics
چکیده انگلیسی مقاله
The theory of “negative theology in the domain of Divine Attributes semantics” regards the positive Divine Attributes as negative, and has been admitted by some Shiite traditionists and theologians, including Thaqat al-Islām Kulaynī, Shaykh Ṣadūq, Mullā Muḥammad Ṣāliḥ Māzandarānī, ‘Allāma Majlisī, Qāḍī Sa‘īd Qumī, and Sayyid ‘Abdullāh Shubbar. This article shows that in the narrative culture, only two narrations can be used as evidence for the negative theology in the domain of Divine Attributes semantics; they have been narrated from Imām Riḍā (a) and Imām Jawād (a) respectively. Nonetheless, the examination of their content reveals that the first narration is to reject the attribution of human trait limitations to the Divine Attributes, and the second narration focuses on proving the simplicity of the Divine Essence. In fact, none of these two narrations aim at justifying the view that considers the positive Divine Attributes as negative. This theory is not only incongruent with the Twelver Shī‘a narrative culture but also has some affirmative and confirmative problems that prevent its acceptance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
زبان دین, الهیات سلبی, معناشناسی صفات الهی, صفات خدا, مستندات روایی
نویسندگان مقاله
محمد اکبری |
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
محمدعلی اسماعیلی |
دانشجوی دکتری فلسفه جامعة المصطفی العالمیه قم
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_40849_fb66ade4402638325c176a7b85f15996.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات