این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۷۱-۱۰۶
عنوان فارسی
فرآیندشناسی مطالعات میانرشتهای در پژوهشهای قرآنی؛ نمونه موردی: واژه «شاکله» در آیه ۸۴ سوره اسراء
چکیده فارسی مقاله
امروزه پیچیدگیهای مفهومی در ارتباط با برخی مفاهیم قرآنی، افقهای نوینی در این نوع از پژوهشها فراسوی محققان گشوده است. از جمله میتوان به اقبال محققان به الگوهای روشی مطالعات میانرشتهای به صورت تخصصی در یک دهه اخیر اشاره داشت. جستار پیش رو از دو حیث روش و موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ از جهت موضوع به واکاوی مفهومی «شاکله» پرداخته است؛ واژهای که به رغم تککاربرد بودن آن در قرآن کریم معانی مختلفی را در طول سنت تفسیری از سوی مفسران به خود اختصاص داده و همچنان به دلیل همین پیچیدگی مفهومی، ضرورت ورود به حل مسأله از منظر مطالعات میانرشتهای را موجب شده است. از جهت روش نیز با برگزیدن رویکرد تلفیقی به مطالعات میانرشتهای، سعی در تبیین بهتری در معنای «شاکله» در قرآن کریم با نگاهی فرایندمحور دارد. از میانِ دو رویکردِ کلنگر و تلفیقی به مطالعاتِ میانرشتهای، این تلفیقگراها هستند که معتقدند از طریقِ نگاهی فرآیندمحور میتوان به تلفیق دست یافت. دو مرحله اساسی در این ارتباط میتوان در نظر گرفت: ترسیم بینشهای رشتهای و تلفیقِ این بینشها. غالب نظریهپردازان فرآیندِ میانرشتهای، تمامی مراحل مورد نظرشان را ذیل این دو قسمت اساسی قرار دادهاند. با وجودی که اتفاق نظر خوبی پیرامون اصل نگاه فرآیندی در میانِ این نظریهپردازان وجود دارد، اما در تعداد مراحل اختلاف شدیدی دیده میشود. با توجه به جمعبندی زوستاک از این مراحل، پنج مرحله زیر برای فرآیند میانرشتهای پیشنهاد میشود: الف. شناسایی مسأله یا پرسش پژوهش؛ ب. شناسایی رشتهها، روشها، نظریات و پدیدههای مرتبط با پرسش، مسأله یا موضوع اصلی؛ ج. زمینهمندسازی مسأله مورد نظر در رشتههای مرتبط و ایجاد بینشهای مرتبط با مسأله؛ د. ایجاد زمینه مشترک، و هـ. ایجاد ادراکِ جامع و آزمون آن. در این مقاله تلاش شده تا حد امکان مراحل یاد شده در تبیین مقوله پیچیده «شاکله» به کار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قرآن کریم، شاکله، مطالعات میان رشته ای، فرآیندشناسی، تلفیق بینش ها، زمینۀ مشترک،
عنوان انگلیسی
Processology of Interdisciplinary Studies in Quranic Studies; Case study: The Word "Shakeleh" in Surah Asra (Verse 84)
چکیده انگلیسی مقاله
Today, conceptual complexities surrounding some Quranic concepts have opened new avenues of research for the researchers. It is especially evident in the inclination of researchers for models of interdisciplinary studies in the last decade. This paper is of crucial importance in terms of method and subject matter. From the perspective of subject, it explores the concept of "Shakeleh", a term which despite its single function in the Holy Quran, has been assigned with diverse meanings by exegetes throughout the interpretation tradition. This conceptual complexity highlights the importance of addressing this problem from the perspective of interdisciplinary studies. From a methodological viewpoint, adopting a combined approach to interdisciplinary studies, offers deeper insights into the meaning of the "Shakeleh" in the Holy Quran from a process-oriented approach. There are two holistic and integrate approaches to interdisciplinary studies. The advocates of the latter posit that integration can be achieved through a process-oriented perspective. In this connection, two fundamental steps can be envisaged: portraying insights derived from each discipline and amalgamating such insights. Most of the interdisciplinary theorists have classified all of their steps under these two fundamental stages. Despite the relative consensus on the principle of a process-oriented approach among these theorists, there is considerable disparity with regard to the number of steps. According to Szostak’s classification, the following five steps are recommended for the interdisciplinary process: A) identification of the problem or research question; B) identification of disciplines, methods, theories and phenomena associated with the question, issue or subject matter; C) contextualizing the problem in relevant disciplines and offering insights related to the problem; D) finding a common ground, and E) obtaining a comprehensive perception and testing it. In this article, attempts have been made to employ the above steps in a bid to explain the complexity of the term "Shakeleh".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قرآن کریم, شاکله, مطالعات میان رشته ای, فرآیندشناسی, تلفیق بینش ها, زمینۀ مشترک
نویسندگان مقاله
قاسم درزی |
دانشگاه شهید بهشتی
مرتضی سلمان نژاد |
دانشگاه امام صادق (ع)
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_29743_708a867631d3da79aa8aa13503a6d0ec.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات