این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۵۰، شماره ۲، صفحات ۷۹-۱۰۲

عنوان فارسی استدلال به خالقیت خداوند؛ روش آموزش توحید ربوبی در قرآن، از دیدگاه علامه طباطبایی
چکیده فارسی مقاله توحید در ربوبیت یکی از مراتب توحید است که در آیات فراوانی از قرآن کریم، به مخاطبان آموزش داده شده است. در آموزش توحید در ربوبیت در قرآن، روش‌های متعددی به کار رفته است که مهم‌ترین آن‌ها روش «استدلال» است؛ که از آن میان نیز، استدلال به خالقیت خداوند کاربرد فراوانی دارد؛ زیرا مخاطبان اولیه قرآن یعنی مشرکان و بت‌پرستان، خالقیت خداوند را باور داشتند و شرک آن‌ها عمدتاً در ربوبیت و تدبیر امور عالم بود. این مقاله با استفاده از قواعد تفسیر انجام شده و هدف آن کشف، بررسی و تبیین انواع استدلال به خالقیت خداوند برای آموزش توحید ربوبی در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که از دیدگاه علامه، این استدلال دارای انواع سه‌گانه استدلال به این‌همانی ربوبیت و خالقیت، استدلال به تلازم ربوبیت و خالقیت، و استدلال به خلقت ممزوج با تدبیر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش، استدلال، آموزش، توحید، خالقیت، ربوبیت، قرآن،

عنوان انگلیسی Reasoning to Creatorship of God; Method of Teaching Unity of Lordship in the Qur’an from the Viewpoint of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī
چکیده انگلیسی مقاله Unity in Lordship is one of the levels of unity that is taught to the addresses in many verses of the Holy Qur’an. There are various methods used in teaching unity of Lordship in the Qur’an, the most important of which is the method of “reasoning”, among which the reasoning to the Creatorship of God has many functions because the early addressees of the Qur’an, i.e., the polytheists and idolaters, believed in God’s Creatorship and their polytheism was mainly in Lordship and management of the world affairs. This article has been done with the use of the rules of interpretation and is targeted at studying and elucidation of different arguments to the Creatorship of God for teaching unity of Lordship in the Qur’an from ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’s viewpoint. The findings of the research indicates that from ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’s viewpoint, this reasoning has three types of reasoning to the identity of Lordship and Creatorship, argument to the correlation of Lordship and Creatorship, and reasoning to creation intertwined with prudence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش, استدلال, آموزش, توحید, خالقیت, ربوبیت, قرآن

نویسندگان مقاله حسن شکراللهی |
استادیار دانشگاه پیام نور

محمد داوودی |
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

سیدجواد قندیلی |
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/article_29450_0374c19dee464557e9acb83c8f18e6e7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات