این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۵۰، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۱۹۷

عنوان فارسی رهیافت صوفیانه حرالّی اندلسی در نظریه فهم قرآن
چکیده فارسی مقاله قرآن، مهم‌ترین منبع برای شناخت احکام و معارف اسلامی است؛ اما درباره چگونگی فهم این متن میان صاحب‌نظران اختلاف نظر وجود دارد. چنانکه عرفا با دیدگاهی متفاوت از سایرین، در صدد فهم آن برآمده‌اند. حرالّی اندلسی ، رهیافت و نظریه‌اش را در تبیین آیات قرآن نه «تفسیر» و نه «تأویل»، بلکه با عنوان نظریه «فهم»، مطرح می‌کند که مبتنی بر ارتباط وثیق بین آیات قرآن و اسماء الهی است. وی برای فهم قرآن، قواعدی در نوع خود ویژه وضع کرد و بر این باور است که تفسیر و تأویل هر دو مانع فهم صحیح قرآن هستند. حرالی قوانین تفسیر را در مقابل فهم، به مثابه مرتبه اعیان در برابر اخبار می‌داند. از نگاه حرالی، مراتب نفسانی و معرفتی انسان‌ها منطبق بر اسماء الهی بوده و بر همین اساس درجات فهم انسان‌ها از قرآن نیز به فراخور شأن و مرتبه ایمانی و به تعبیر او سنّ قلبی ایشان متفاوت خواهد بود. به گونه‌ای که باب فهم قرآن تنها در ازاء صیرورت به اسماء الهی به روی بندگان باز می‌شود. در شیوه فهم حرالی، خطابات قرآن بر اساس اسماء و صفات الهی مرتب گردیده و معانی آیات با توجه به اسماء الله تبیین می‌شوند. مقاله پیش رو می‌کوشد این رهیافت را که می‌تواند در ساز و کار و روش فهم مفسرین مؤثر واقع شود، تحلیل نموده و مورد بررسی قرار دهد که هم به لحاظ نظریه پردازی و هم از لحاظ کاربردی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حرالّی، فهم قرآن، اسماء الهی، تفسیر، تأویل،

عنوان انگلیسی Haralli Andalusi's Sufi Approach in the Theory of Understanding the Qur’an
چکیده انگلیسی مقاله The Qur’an is the most important source for the cognition of Islamic rulings and knowledge; but authorities are divided over how to understand this text. The mystics, in turn, seek to understand it with a different viewpoint than others. Haralli Andalusi brings up his approach and theory in explaining the verses of the Qur’an neither as tafsīr nor as ta’wīl, but as theory of “understanding”, which is based on consolidated relation between the verses of the Qur’an and Divine Names. He has devised principles special in their kind for understanding the Qur’an and believes that tafsīr and ta’wīl are both barriers to proper understanding the Qur’an. Haralli views the principles of tafsīr versus understanding as rank of essences (a‘yān) versus traditions. Form Haralli’s perspective, human beings’ psychic and epistemic levels are in accord with Divine Names and on this basis, the human beings’ levels of understanding of the Qur’an are different depending upon their rank and level of faith, or as he phrased it, upon their heart age. Accordingly, the door to understanding the Qur’an would only open up to the servants as per their assuming the traits of Divine Names. In Haralli’s procedure of understanding, the Qur’an’s commands are arranged according to Divine Names and Attributes and the meanings of the verses are expounded with respect to the Names of Allah. The present article tries to analyze and study this approach that can be effective in the mechanism and method of understanding the Qur’an, which is highly important both in theorization and application.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حرالّی, فهم قرآن, اسماء الهی, تفسیر, تأویل

نویسندگان مقاله روح الله محمدعلی نژاد عمران |
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/article_29618_dd41aa7c46f63d899b39a884e4b48f9b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات