این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۴۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ماهیت منابعِ جوامعِ روایی اولیه از دیدگاه گرگور شوئلر
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهم ترین عوامل تشکیک خاورشناسان در وثاقت متون روایی نقل شفاهی حدیث و مخالفت گسترده با کتابت حدیث، به مدت بیش از یک قرن، بوده است. تا دهۀ هفتاد قرن بیستم، طرفین اصلی بحث و مناقشه دربارۀ ماهیت منابع جوامع روایی اولیه گلدتسیهر و سزگین بودند که اولی بر شفاهی بودن و دومی بر مکتوب بودن این منابع تأکید می کردند. گرگور شوئلر از سالهای میانی دهۀ هشتاد قرن بیستم تا کنون، در مطالعات متعدد سعی کرده است از تضاد میان این دو دیدگاه بکاهد. نظریۀ او دربارۀ «پیوند و همراهی نقل شفاهی و مکتوب در نظام آموزش اسلامی» به بسیاری از مناقشات پایان می دهد. مهم ترین مؤلفه های این نظریه عبارتند از: توجه به ویژگی های نظام آموزش و یادگیری در نخستین سده های اسلامی، تمایز میان درس نوشته ها و کتاب های واقعی، چگونگی نشر آثار و نقش راویان در این روند، تمایز میان نقل مسموع و نقل شفاهی، تمایز میان مسئلۀ وثاقت و مکتوب بودن منابع، تبیین شباهت ها، تفاوت ها و تأثیر نظام های مختلف آموزشی بر یکدیگر، بررسی تأثیر شیوه های عالمان حدیث بر سایر حوزه های علوم، تمایز میان شیوه های گوناگون نشر اسناد، نامه ها، اشعار و تعالیم دینی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خاورشناسان، شوئلر، وثاقت جوامع روایی، نقل شفاهی، نقل مکتوب،
عنوان انگلیسی
The Nature of the sources of the first compilatory works:
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important factors for the orientalists’ casting doubt on the authenticity of the tradition texts has for over one century been the verbal transmission of ḥadīth and widespread opposition to the writing of ḥadīth. Up to the 70’s of the twentieth century, the two main parties of dispute concerning the nature of the sources of early ḥadīth collections have been Goldziher and Sezgin, the first of whom stressed the orality of these sources and the second emphasized its being written. Gregor Schoeler has since the mid 80’s of the twentieth century up to now tried in various studies to reduce the contradiction between these two approaches. His theory on “the connection and bond between the oral and written transmission in the Islamic education system” has put an end to many of the disputes. The most important components of this theory are: special attention to the characteristics of education and learning system in the early Islamic centuries; distinction between the textbooks and the ordinary books; the publication way of the works and the role of narrators in this process; distinction between the heard (masmū‘) transmission and the oral transmission; distinction between the issue of authenticity and the sources as being written; explanation of the similarities, differences, and the effect of various education systems on each other, study of the effects of the ḥadīth experts’ procedures on other fields of science; distinction between different methods of publishing religious documents, letters, poetry, and teachings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خاورشناسان, شوئلر, وثاقت جوامع روایی, نقل شفاهی, نقل مکتوب
نویسندگان مقاله
نصرت نیل ساز |
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_26755_5501e32015739235a7377937414d2b75.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات