این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۴۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شیوه های تصویر سازیِ مفاهیم در نهج‌البلاغه
چکیده فارسی مقاله تصویرسازی در حوزۀ سخن، هنر ترسیم مفاهیم با کمک الفاظ و عبارات و به شیوه های خاص است که به منظور افزایش شدّت تأثیرگذاری بر مخاطب و انتقال بهتر و سریع‌تر مطالب، صورت می‌گیرد. این هنر در نهج‌البلاغه به زیبایی مورد استفاده قرار گرفته و با بهره گیری از طبیعت، انسان، جانداران و... در محور عمودی و افقی کلام انواع تصاویر زیبا و تأثیرگذار خلق کرده است. در محور افقی، یعنی تک تک جملات، تصاویر ساده مثل زیبایی، عظمت و بزرگی و... ترسیم شده است. انواع تابلوهای گرم و زنده و رنگ آمیزی آنها با انواع سجع، صور بلاغی، نماد، تلمیحات، رد تعبیرها، مبالغه و عناصر معنوی، در این محور وجود دارد. گاهی نیز بدون استفاده از قالب خاص، تصاویر بدیع خلق شده و یا عین تصاویر قرآنی به کار رفته است. در محور عمودی، یعنی ساختار کلی کلام که با آن بین اجزاء، ارتباط معقول و منطقی برقرار می‌شود نیز تصاویر بدیع و بی نظیری خلق شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نهج‌البلاغه، تصویرگری، تصویر، عناصر، صور بلاغی،

عنوان انگلیسی Methods of Illustrating Concepts in Nahj al-Balāgha
چکیده انگلیسی مقاله Illustration in speech field is the art of portraying concepts with the help of words and phrases with specific methods carried out to increase their efficacy on the addressee and a better and faster conveying of the material. This art is employed beautifully in Nahj al- Balāgha, which, by making use of nature, human being, living creatures, etc. in the vertical and horizontal axes of speech, has created beautiful and effectual images. On the horizontal axis, that is in every single sentence, simple images like beauty, magnificence, greatness, etc. have been displayed. Different warm and lively images colored with various rhymed prose, rhetorical forms, symbols, allusions, stretch of imagination, and spiritual elements are available in this axis. Sometimes, even without using a specific form, novel images have been created or the very Qur’ānic images have been directly employed. On the vertical axis, i.e., the general structure of speech, with which reasonable and logical communication is made between the components, novel and matchless images have been created.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نهج‌البلاغه, تصویرگری, تصویر, عناصر, صور بلاغی

نویسندگان مقاله ولی الله حسومی |


حسین خاکپور |


محمد علی مهدوی راد |



نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/article_26806_178ee2aee22a0a9d96ba2c92df5e8d13.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات