این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۴۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی سندی و دلالی احادیث «راسخون فی العلم»
چکیده فارسی مقاله
از جمله مسائلی که از دیر باز مورد بحث و اختلاف بوده، این است که تأویل آیات قرآن را چه کسی میداند؟ از این رو، دو دیدگاه در بین دانشمندان علوم قرآنی به وجود آمده و مستند هر دو گروه آیه 7 آل عمران است که آیا در این آیه «راسخون» به «الله» عطف شده یا خیر؟ و اینکه آیا راسخون به تأویل قرآن آگاه هستند یا خیر؟ هر چند به حکم عقل و دلایل متعدد نقلی، آگاهی راسخان از تأویل قرآن روشن است، اما آنچه که در اینجا جای بحث دارد این است که راسخان در علم در این آیه چه کسانی هستند؟ از آنجا که تنها منابع ما در این مورد، روایات وارده از معصومین : است، در این نوشتار به بررسی و تحلیل این احادیث پرداخته و اعتبار این روایات را از نظر سند و دلالت بررسی کردهایم. از رهگذر این بحث که روایات صحیح السند و صریح الدلاله نیز به آن گواهی میدهند، پیامبر(ص) و اهل بیت: تنها عالمان به علم تأویل و راسخان حقیقی در علم قرآن هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مفهوم شناسی راسخون، تأویل، راسخان در علم، رسوخ و راسخ، علم غیب،
عنوان انگلیسی
بExamination of the Aḥādīth concerning “Rāsikhūna fī al-‘Ilm” in terms of Chain of Transmission and Evidentiary Proof
چکیده انگلیسی مقاله
Among the issues that have since long time ago been controversial and a subject of debate is the question, “Who knows the esoteric interpretation (ta’wīl) of the Qur’ān?” Thus, two viewpoints have appeared among the scholars of the Qur’ānic studies, both referring to the verse 7 of Sūrat Āl-i ‘Imrān as to whether rāsikhūn (those firmly grounded in knowledge) refers to Allah or not; and whether or not the rāsikhūn know the esoteric interpretation of the Qur’ān. Although by rational judgment and according to various scriptural evidences, the rāsikhūn’s knowledge of the esoteric interpretation of the Qur’ān is obvious, what is subject to debate here is who the rāsikhūn are in this verse. Since our only sources in this respect are the traditions related from the Infallible Imams (A.S.), we have examined and analyzed these traditions in the present writing and checked the validity of these traditions in terms of their chain of transmission (sanad) and evidentiary proof (dilāla). As per the fact that the traditions sound in sanad and explicit in diāla also testify to it, the Prophet (S.A.W.) and the Ahl al-Bayt (A.S.) are regarded to be the only ones knowledgeable in the science of ta’wīl and the real rāsikhūn in the knowledge of the Qur’ān.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مفهوم شناسی راسخون, تأویل, راسخان در علم, رسوخ و راسخ, علم غیب
نویسندگان مقاله
مهدی اکبر نژاد |
روح الله محمدی |
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_26477_e562a2e4fe563a32f58f0916ae39a3a4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات