این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی مقامات قرآنی در تلاوت چند تن از قاریان
چکیده فارسی مقاله گفت‌وگو درباره ی موسیقی در قرآن یکی از مباحث بحث برانگیزی است که همواره موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. به گونه ای که در نتیجه ی این مباحث دو گروه با دو شیوه ی فکری کاملاً متفاوت پدید آمده است. درباره ی قرآن و علوم قرآنی تاکنون پژوهشهای فراوانی انجام شده است، اما آنچه تاکنون کمتر به آن توجه شده پرداختن به مقامات قرآنی و پیوند آن با مفاهیم آیات قرآن است. در این جستار، کوشش شده تا با نگاهی تازه و با بررسی نظام تلاوت سه استاد برجسته ی فن قرائت (شحات انور، محمّدصدیق منشاوی، عبدالباسط) پیوند میان مقامات با معانی و مفاهیم آیات و تأثیر آن درتلاوت مشخص شود. گفتنی است در این پژوهش تلاوتهای مجلسی استادان یاد شده مبنای بررسی قرارگرفته در پنج بخش به شرح زیر واکاوی شده است: 1. لزوم پرداختن به مقامات قرآنی؛ 2. معرفی مقامات؛ 3. معرفی سیستم تلاوت هر یک از استادان؛ 4. ذکر آیه و ترجمه ی آن؛ 5. بررسی مفهوم آیات؛ 6. ارتباط مقام و مفهوم آیه. گفتنی است در این پژوهش تلاوتهای مجلسی استادان یاد شده مبنای بررسی قرار گرفته است. کلیدواژه‌ها: آیات قرآن، مقام، موسیقی، شحات انور، عبدالباسط، محمّد صدیق منشاوی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of the Qur’ānic Musical Modes (Maqāmāt) in the Recitation of Several Qārīs (Reciters)
چکیده انگلیسی مقاله Talking about music in the Qur’ān is one of the controversial discourses that have always had many proponents and opponents, to the extent that as a result of these discourses two groups of totally different intellectual approaches have emerged. Many research studies have so far been carried out concerning the Qur’ān and Qur’ānic sciences; however, what has received less attention so far is the Qur’ānic musical modes and their relation to the concepts of the verses of the Qur’ān. In this research, it is attempted to specify the relation of the musical modes to the meanings and concepts of the verses and their impact on recitation with a new glance at and a study of the recitation methods of three eminent masters of recitation techniques (Shahhāt Anwar, Muḥammad Ṣiddīq Minshāwī, and ‘Abd al-Bāsiṭ). It is worth mentioning that the chamber ercitations of the above-mentioned masters underlie the study in this research, which is delved into in the following six sections: 1. The necessity to deal with the Qur’ānic musical modes; 2. Introducing the musical modes; 3. Introducing each reciter’s recitation method; 4. Mentioning the verse and its translation; 5. Examining the concept of the verse; and 6. The relation of the musical mode to the concept of the verse. Keywords: verses of the Qur’ān, musical mode, music, Shahhāt Anwar, ‘Abd al-Bāsiṭ, Muḥammad Ṣiddīq Minshāwī.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید حسام پور |


عظیم جباره |



نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/article_26110_982a5bca4e1ca8b0aac70ea55f93ce37.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات